Springen naar inhoud

[natuurkunde] tandwielverhouding

• Log in om te kunnen reageren

Arie Bombarie

Arie Bombarie

• >250 berichten
  • 682 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 00:11

Goede dag,

Ik heb het ooit is op de HAVO gehad, maar ik ben het weer even kwijt hoe het nou precies met tandwielverhoudingen zit.
Stel dat een tandwiel om een ronddraaiende as bevestigd zit met een hoeksnelheid x zit. Stel dat er op dat kleine tandwiel een groot tandwiel aangesloten zit met hoeksnelheid y. y zal hier kleiner zijn dan x omdat het grotere tandwiel een grotere diameter heeft.

Nu mijn vraag:
Wat heb je er aan om een klein ronddraaiend tandwiel op een groot ronddraaiend tandwiel te zetten? Ik weet dat de rotatiesnelheid afneemt, alleen de "kracht" van het grotere tandwiel neemt dan toe volgens mij. Maar hoe is die "kracht" te omschrijven en te verklaren met formule vorm?

Ik weet dat M = F d, de momenten van beide tandwielen zijn volgens mij gelijk, de afstand waar deze over bewogen wordt zal bij het kleine tandwiel groter zijn, waardoor deze een kleinere kracht kan uitoefenen?

Misschien nog even een voorbeeld om het te verduidelijken:
Geplaatste afbeelding
Een kleine, lichte as draait rond (maakt niet uit waardoor deze draait), hierop is een klein tandwieltje bevestigd, dit kleine tandwieltje is met een groter tandwiel verbonden. Het grotere tandwiel zal nu langzamer draaien, maar kan echter wel de grote, zware as in beweging krijgen.
Stel nou dat je het grote tandwiel door een tandwiel evengroot als het kleine tandwiel zou vervangen. Wat gebeurd er dan? Ik neem aan dat het kleine tandwiel de grote, zware as dan niet in beweging krijgt, of heel langzaam, en daarbij de lichte as zal afremmen. Maar het afremmen van de lichte as, zal dan toch net zo goed gebeuren bij de situatie van het plaatje?

En hebben jullie misschien nog duidelijke voorbeelden uit het dagenlijks leven waar tandwielverhouding groot -> klein en en klein -> groot wordt gebruikt?

En wat is koppel(moment) nou precies? Volgens mij heeft dat hier namelijk ook mee te maken...

Alvast bedankt!

Veranderd door Arie Bombarie, 03 januari 2008 - 00:12

Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2008 - 01:16

Is die afbeelding niet eerder zó bedoeld?tandwiel.gif

komt je dit trouwens bekend voor?
Geplaatste afbeelding
in wezen niet anders.

Veranderd door Jan van de Velde, 03 januari 2008 - 01:56

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures