druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

Ik wil een voorwerp ophangen aan een muurtje van cellenbetonblokken (gasbetonblokken). De blokken zijn 7 cm dik.

De rekenwaarden van het cellenbeton zijn:

druksterkte 1,67 N/mm2,

buigtreksterkte 0,25 N/mm2.

Ik wil weten hoe zwaar dat voorwerp maximaal mag zijn, als ik gebruik maak van drie pluggen nr 8 bij een maximale breedte van 55 cm.

Als iemand kan uitleggen wat wordt bedoeld met druksterkte en buigtreksterkte stel ik dat ook zeer op prijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

als ik gebruik maak van drie pluggen nr 8


Bij cellenbeton kun je geen normale pluggen toepassen, daarvoor is het te zacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

Een druksterkte van 1,67 N/mm2 wil zeggen dat je met een kracht van 1,67 Newton per vierkante milimeter (op 10 vierkante mm is dat dus 16,7 Newton totaal) kan drukken op het spul voor het kapot gaat. Stotende en wisselende belastingen kun je hier niet onder rekenen. Daar zijn andere getallen voor.

De buigtreksterkte weet ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat..

Buigtrek-sterkte? Buigtrek als belasting ken ik niet.

Buig-treksterkte?

--> als je een materiaal knikt, krijg je aan de 'buitenkant' een trekbelasting (het materiaal moet verlengen maar wil dat niet). Aan de binnenkant van de knik krijg je een drukkracht. Ze zouden die trek aan de buitenkant kunnen bedoelen.. :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

Bij buiging ontstaat trek en dat is iets waar beton niet zo goed tegen kan, mede door de samenstelling, vandaar dat daar ook een andere waarde voor geld als voor zuivere druk.

@Mrtn: ja dat bedoelen ze ongeveer, alleen dat heet niet knikken maar buigen (niet vloeken he :shock: )

Berichten: 2

Re: druksterkte en buigtreksterkte van cellenbetonblokken

als ik gebruik maak van drie pluggen nr 8


Bij cellenbeton kun je geen normale pluggen toepassen, daarvoor is het te zacht.


Fischer heeft speciale gasbetonpluggen.

Reageer