Anorganische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Anorganische chemie

Hallo,

Ik ben student geneeskunde, en heb binnenkort examen algemene chemie, maar ik zit nog met enkele vraagjes!

Misschien kan iemand mij hierbij helpen??



1) Bij gevaar voor invallende vorst tijdens de lente, sproeien de fruittelers water op hun gewassen om de vorstschade te beperken. Verklaar


hierbij dacht ik zelf: dan zal het water rond de vrucht bevriezen, wat een isolerend laagje vormt. Op die maniet gt de vrucht zelf niet bevriezen.

Klopt dit?

2) In een poging om het verouderingsproces tegen te gaan wil een rockster enkele dagen doorbrengen in een kamer waar de partieeldruk van zuurstof veel hoger is dan in de normale atmosfeer. Wat zal het effect daarvan zijn op de pH van haar bloed?

Hierbij weet ik niet echt een antwoord. Gaat je pH niet stijgen wanneer de [O2] stijgt?

3) Gegeven is een pH van water bij 25°C (7,00) Bereken de pH van water bij een temp. Van 37.5)C en verklaar met Le Châtelier, als je weet dat : (H+) + (OH-) <---> H2O met H= 54.7 kJ

Hierbij weet ik dat je pH zal dalen, als T stijgt gaat de dissociatie van water bevorderd worden, en dus zal er meer H+ zijn. Maar ik weet niet hoe je de pH exact kan berekenen.

4) U bent gestrand in een brousse, zonder geijkt glaswerk en u moet een geconcentreerde maar nauwkeurig gedoseerde oplossing van 4M KCl bereiden. U beschikt over zuiver water ( densiteit bij 36°C= 0,994352) en zuiver KCl (densiteit bij 37°C= 1,50023) U ond wel een analytische balans en het is broeierig heet (37°C). Hoe gaat u te werk?

het juiste antwoord hier is:

U brengt een brok van 22.366g KCl in een gereinigde, droge confituurpot en voegt daar 59,759g water aan toe.

Ik het dit proberen te berekenen, maar kwam iets volledig fout uit, en ik weet niet goed hoe het dan wel moet.

5) Je hebt een perfect sferische niercel met elastische wanden. De cel neemt water op zodat het volume verdubbelt. 200 000 K+ ionen en buiten 0.01M K+ ionen.

- Hoe verloopt de ionenstroom?
hierbij dacht ik uit de cel, maar ik weet niet goed hoe je de concentratie ionen in de cel kan bepalen.

- Welke EMK wordt zo verwezelijkt? Geen idee hoe je dit kan te weten komen!

- Hoeveel moleculen ATP moeten ontbinden om deze stroom tegen gaan? (deltaG° = -7.3kcal/mol)?

Ik weet, het is een hele lijst, maar het zou me enorm vooruit helpen als ik wist hoe ik deze vragen moest oplossen!

Alvast bedankt!!

Beatrice

Reageer