Emissiespectrum/absorptiespectrum

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Emissiespectrum/absorptiespectrum

Waarom zijn er in een absorptiespectrum van een bepaalde stof minder lijnen dan in het emissiespectrum van diezelfde stof?

Berichten: 8.614

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Is dat dan zo?

Het emissiespectrum is bij mijn weten gewoon het tegenovergestelde van het absorptiespectrum. Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Klintersaas schreef:Is dat dan zo?

Het emissiespectrum is bij mijn weten gewoon het tegenovergestelde van het absorptiespectrum. Zie ook hier.
Ik heb hier in mijn cursus een emissiespectrum en een absorptiespectrum staan. Er staat expliciet bij vermeld dat er in het absorptiespectrum minder lijnen zijn dan in het emissiespectrum. De lijnen die in het absorptiespectrum staan komen overeen met die van het emissiespectrum, maar het zijn er wel minder. Dit is voorlopig wel het enige voorbeeld dat ik kan vinden...

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

kan het zijn dat er minder meetpunten gebruikt worden in de grafiek van het absorptiespectrum?

het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat er minder lijnen in het absorptie spectrum zitten dan in het emissiespectrum. Misschien zit er nog een verschil tussen de twee omdat scattering bij absorptie noch emissie hoort, een andere verklaring zou ik zo ook niet weten..
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Is het niet zo dat een elektron in twee stappen kan vervallen, daarbij dus twee golflengtes uitzend?

Dus een specifieke energie is nodig om het elektron aan te slaan, maar als het vervalt valt het voor een heel kleine tijd in een tussenpositie.

Omdat het daar zo kort verblijft zul je bij het meten van absorptie het moeilijk kunnen meten.

Berichten: 8.614

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Daar had ik nog niet aan gedacht.

Van welke stof zijn die spectra in je cursus?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Raman effecten zijn in mass-spectroscopy bijzonder klein volgens mij en voor niet-coherent licht is Raman een van de sterkste niet-lineaire eigenschappen van een willekeurig materiaal. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het elektron met een tussenstap terug valt naar z'n grondtoestand.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Ik had het niet echt over ramaneffecten

enkel over dat het verblijven van elketronen op tussenposities kan verschillen.

Ook kan een elektron exciteren van 1s naar 3s, maar valt via 2s terug (als voorbeeld) Dan is de absorptie dus anders dan de emissie.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Maar om een elektron van 1s naar 3s te exciteren heb je nogal wat energie nodig. Absorptiespectra komen vooral van molecuultrillingen en rotatie-energie etc. Ver onder de discrete electron energieniveau's dus.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

In de bijlage de slide waarover ik het heb. Zoals je kan zien zijn er minder lijnen in het absorptiespectrum dan in het emissiespectrum. Het sta

Berichten: 8.614

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Volgens mij is er iets misgegaan bij het posten. Je post wordt namelijk abrupt afgebroken en ik zie nergens een bijlage.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Volgens mij is er iets misgegaan bij het posten. Je post wordt namelijk abrupt afgebroken en ik zie nergens een bijlage.
Inderdaad,

ik kan het bericht ook blijkbaar niet wijzigen. Ik wou de slide dan bij deze post steken, maar het bestand is te groot...

Er staat bij het emissiespectrum en absorptiespectrum niet vermeld om welke stof het gaat btw.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Some of the emission lines are from one excited state to another.

These lines do not appear in absorption on the ground state.

Dit antwoord kreeg ik op een ander forum...

Reacties?

Berichten: 8.614

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

ik kan het bericht ook blijkbaar niet wijzigen.
Je kan je bericht tot een bepaalde tijd na het posten wijzigen. Die tijd hangt af van je gebruikersniveau.

EDIT: Wat is de naam van je cursus?

EDIT 2: Welk forum?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Emissiespectrum/absorptiespectrum

Klintersaas schreef:EDIT: Wat is de naam van je cursus?

EDIT 2: Welk forum?
We gebruiken Fishbane Volume 1 en 2. Maar het deel waarover ik het heb, staat enkel in de eigen slides van de prof.

http://www.physicsforums.com

Reageer