Springen naar inhoud

Relativiteitstheorie

• Log in om te kunnen reageren

B.Talsma

B.Talsma

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:03

Ik ben bezig met een profiel werkstuk over de relativiteitstheorie. Het probleem is echter dat ik nog steeds geen idee had wat deze formule nou percies betekend: y(v)= 1/(1-√(v^2/c^2) (wat bereken ik hier nou mee?)
de formule staat ook op deze site: http://speciale-rt.t...ectie02-01.html (als je bijna helemaal naar onder scrolled zie je twee formules, de bovenste is het)

Alvast bedankt voor de hulp en excuses dat ik niet het plaatje kon invoegen van de formule.

Veranderd door ypsilon, 04 januari 2008 - 00:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:07

De afbeelding wordt hier niet weergegeven...

Plaats het als bijlage op het forum, of je kan het uploaden via ImageShack.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:18

Wetenschapsforum heeft een cursus i.v.m. algemene en speciale relativiteitstheorie. Misschien kan je daar nog extra info vinde voor je profielwerkstuk.

Voor een antwoord op je vraag zijn er hier personen die daar beter op kunnen antwoorden.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

StefanH

StefanH

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:19

√(1- (v^2/c^2) is een belangrijke term in relativitische formules, dit wil zeggen dat we hem kunnen gebruiken voor berekeningen bij deeltjes die een snelheid hebben dichtbij de lichtsnelheid, merk op dat de snelheid v altijd kleiner is dan c (niets is sneller dan het licht) en de volledige term dus altijd kleiner is dan 1. Omdat we bijvoorbeeld in de mechanica met snelheden rekenen die relatief zijn t.o.v. de lichtsnelheid, verwaarlozen we die term. In de relativiteitstheorie komt het echter net daar op aan :D

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:25

Het probleem is echter dat ik nog steeds geen idee had wat deze formule nou percies betekend: y(v)= 1/(1-√(v^2/c^2) (wat bereken ik hier nou mee?)

Ik neem aan dat je deze formule bedoelt:
LaTeX
Deze formule wordt vaak gebruikt in relativiteit simpelweg omdat de term die hij representeert (die aan de rechterkant van het =-teken staat) zo vaak voorkomt in allerlei transformaties die je doet in de relativiteitstheorie.

P.S. het is geen 'y', maar een griekse letter gamma.

B.Talsma

B.Talsma

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 18:27

Ok bedank voor de hulp:)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures