[Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

[Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Hallo,

Ik had een klein vraagje over iets dat ik genoteerd heb tijdens de les en waar ik nu niet meer echt wijs uit raak:

Een toepassing van het compton effect: laserkoeling

Wordt een laser gekoeld met behulp van het compton effect (lijkt me sterk) of moeten we door het compton effect in de laser het apparaat koelen omdat hij warm wordt (verstrooiing van kinetisch energie = warmte) ?

Alvast bedankt :D

Berichten: 43

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

een upje..

Niemand een idee?

Wat ik voorlopig concludeer is dat er in een laser ook het compton effect plaats vindt omdat de gestimuleerde emissie niet lukt (foton is al ontsnapt voor het aangeslagen atoom een nieuw tegenkomt) en daarom licht ontstaat dat een golflengte in het infrarode gebied heeft en zo de laser doet opwarmen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Hoezo, niemand een idee?

Zie het vakje met "intenties van dit forum":

WSF is geen antwoordenmachine. Dat betekent dus óók dat je niet altijd even snel antwoord krijgt.

Geduld is een schone zaak, en Google een mooie uitvinding. De eerste hit, zelfs bij gebruik van Nederlandse zoektermen, levert al een schat aan informatie op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Vind je de info die er op de Nederlandstalige en Engelstalige wikipedia staat voldoende?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 43

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Marko schreef:Hoezo, niemand een idee?

Zie het vakje met "intenties van dit forum":

WSF is geen antwoordenmachine. Dat betekent dus óók dat je niet altijd even snel antwoord krijgt.

Geduld is een schone zaak, en Google een mooie uitvinding. De eerste hit, zelfs bij gebruik van Nederlandse zoektermen, levert al een schat aan informatie op.
Zo'n antwoord hoeft echt niet, ik heb google eerst geprobeerd, een klasgenoot heeft gezocht,... blijkbaar niet goed genoeg, mijn excuses hiervoor! Dankjewel Mendelevium :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Zo'n antwoord hoeft kennelijk wel, want jij vindt het blijkbaar nodig om 8 uur na je eerste vraag al te concluderen dat niemand een idee heeft.

De link die Mendelevium geeft is de eerste die verschijnt als je "laserkoeling" ingeeft in Google. Ik vraag me af met welke zoektermen je gezocht hebt!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

@StefanH: Lees misschien eens onze cursus Google, dan vind je in het vervolg vlugger wat je zoekt.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 43

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Ik vraag me af met welke zoektermen je gezocht hebt!
http://www.google.be/search?hl=nl&q=ko...ffect&meta=

http://www.google.be/search?hl=nl&q=ko...laser&meta=

http

://www.google.be/search?hl=nl&sa=X...ng&spell=1


Zo ongeveer, niet echt duidelijke zoekresultaten en ik maakte al zowiezo een redeneerfout omdat ik dacht dat het over koeling van de laser zelf ging en niet met behulp van.. En 8 uur is wat kort ja, 't is dan ook 5 januari vandaag en 't stond een dag en 8 uur erop en was al helemaal naar de 2e pagina geschoven op een populair forum als dit, ik was tenminste zo fair om het in 'Huiswerk en Practica' te plaatsen. Maar nogmaals, mijn excuses, al heb ik het idee dat je mij voor het verkeerde type forumganger aanneemt...

@Mendelevium: ik had hem gelezen maar ja, die redeneerfout hé; welbedankt in elk geval

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Moderne natuurkunde] Comptoneffect & laserkoeling

Maar nogmaals, mijn excuses, al heb ik het idee dat je mij voor het verkeerde type forumganger aanneemt...


Een mens kan zich vergissen. pi.gif
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer