Polarisatie en geluidsgolven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Polarisatie en geluidsgolven

kan men geluidsgolven polariseren?

(ik veronderstel van wel want anders zouden radiostations nogal rare dingen afspelen)

maar ik snap niet goed hoe..

en heb je ook transversale geluidsgolven in bepaalde materialen?



alvast merci

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Polarisatie en geluidsgolven

Longitudinal waves such as sound waves do not exhibit polarization, because for these waves the direction of oscillation is along the direction of travel.
Bron: Wikipedia: Wave; zie ook Wikipedia: polarization.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Polarisatie en geluidsgolven

Beste,

Geluid is een longitudinale golf. Je kan het dus niet opsplitsen in 2 golven (tangentieel en orthogonaal). Je kan dus ook geen polarisatie hebben (verzwakking van ene component ten op zichte van andere bijvoorbeeld).

Berichten: 294

Re: Polarisatie en geluidsgolven

wat hierboven staat klopt voor media zoals gas etc.

echter, wanneer je propagatie van een geluidsgolf in een kristallijn materiaal hebt, dus met bepaalde kristalstructuur, dacht ik dat het wél mogelijk was om semi-transversale modes te hebben. exacte details ken ik niet meer, maar het komt erop neer dat trillingen in drie preferentiele richtingen gebeuren en dat het niet meer mogelijk is om van een zuiver transversale of zuiver longitudinale golf te spreken, maar eerder semi-... golf.

maar uiteraard is dit slechts in een uitzonderlijk geval, en spreken we meestal van echt geluid (iets wat we horen) als we in vloeibare of gasvormige media zitten. anders zijn het eerder trillingen. in dit opzicht is het antwoord: "enkel longitudinale golf" zeker 100% correct.

Reageer