Mechanica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

Mechanica

Wie kan mij de formule geven om de torsie van een kromme te berekenen?!

Reeds bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Mechanica

Torsie (ook wel koppel of moment) is gelijk aan
\(\vec \tau = \vec F \times \vec r\)
, het vectorieel product van kracht en arm.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Mechanica

Als het over mechanica gaat (zoals de titel suggereert), dan is het inderdaad dat.

Maar bij torsie van een kromme denk ik eerder aan wiskunde, zie dan hier...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 108

Re: Mechanica

TD bedoelen ze in jouw formule het vectorieel product van de eerste afgeleide met de tweede afgeleide en daarna het resultaat scalair vermenigvuldigen met de derde afgeleide?

Toch al bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Mechanica

Inderdaad, hetgeen (zoals je kan zien) compact genoteerd (en onthouden) kan worden met een determinant.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 108

Re: Mechanica

Is T in de gegeven formule de torsiestraal? Want ik vind niet het juiste antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Mechanica

Het is de torsie, ik heb nog nooit torsiestraal gebruikt...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.007

Re: Mechanica

Torsie (ook wel koppel of moment) is gelijk aan
\(\vec \tau = \vec F \times \vec r\)
, het vectorieel product van kracht en arm.
Voor zover ik weet is "torsie" in de mechanica niet hetzelfde als koppel of moment. Torsie is gewoon wringing en vindt plaats onder invloed van een moment ofwel koppel.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Mechanica

Voor zover ik weet is "torsie" in de mechanica niet hetzelfde als koppel of moment. Torsie is gewoon wringing en vindt plaats onder invloed van een moment ofwel koppel.
In mijn cursus natuurkunde staat: krachtmoment = torsie = moment = koppel = torque (Eng.), ik weet het nog want ik had het er zelf bijgeschreven :D

Misschien dat er ergens een miniem verschil is dat je enkel tegenkomt bij vergevorderde natuurkunde studies.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 1.007

Re: Mechanica

Voor zover ik weet wordt "torsie" vertaald met "torsion". Toevallig verbaasde ik me er laatst nog over dat op Discovery Channel het Engelse "torque" wordt ondertiteld met "torsie". Torsie is een manier van vervormen (zoals een aandrijfas waarop een koppel staat) en een koppel/moment is een bepaalde belasting en zegt nog niks over vervorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Mechanica

Ik weet zeker dat mijn prof mechanica vorig jaar altijd torsie gebruikte voor koppel omdat torsie en torque op elkaar lijken en Engelse en Nederlandse termen al vaker voor verwarring zorgden bij mechanische begrippen. Misschien is het weer een Vlaanderen vs Nederland dispuut? Van waar ben jij Sjakko?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Mechanica

Mijn prof van machinebouw nam vorig jaar vaak het woord torsiekoppel in de mond... pi.gif

Berichten: 1.007

Re: Mechanica

Misschien is het weer een Vlaanderen vs Nederland dispuut? Van waar ben jij Sjakko?
Dat zou wel eens kunnen ja. Ik woon in Zeeland (Nederland). Overigens zegt mijn engels woordenboek:

torsion: (ver)draaiing, wringing, torsie.

torque: koppel.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Mechanica

Sjakko schreef:Dat zou wel eens kunnen ja. Ik woon in Zeeland (Nederland). Overigens zegt mijn engels woordenboek:

torsion: (ver)draaiing, wringing, torsie.

torque: koppel.
Het zal weer zo'n België-Nederland probleem zijn, want Rov is ook van België zekers?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Mechanica

Het zal weer zo'n België-Nederland probleem zijn, want Rov is ook van België zekers?
Ja.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer