Grootte zon en maan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Grootte zon en maan

Waarom lijken Zon en Maan juist boven de horizon groter dan hoger aan de hemel?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grootte zon en maan

Misschien heb je hier of hier iets aan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

Waarom lijken Zon en Maan juist boven de horizon groter dan hoger aan de hemel?
Dit komt doordat je niet absoluut waarneemt. Als je namelijk de hoek zou meten tussen de beide kanten van de zon (of maan) dan zou je in beide gevallen dezelfde hoek meten. Je hersenen 'zien' echter in een context. De omgeving beinvloedt hoe je dingen ziet. Om de een of andere reden ervaar je dingen groter bij een zelfde hoek op het moment dat ze aan de grond zitten (geen idee waarom dit is).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Grootte zon en maan

Evilbro schreef:
Om de een of andere reden ervaar je dingen groter bij een zelfde hoek op het moment dat ze aan de grond zitten (geen idee waarom dit is
Zou dit niet kunnen omdat de evolutie ons met een horizontaal zicht heeft uitgerust terwijl bv. een roofvogel meer gebaat is met een verticaal zicht. Als we op een toren staan zien we alles kleiner dan op dezelfde afstand op de grond terwijl dit voor een roofvogel juist tegenovergesteld is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

Zou dit niet kunnen omdat de evolutie ons met een horizontaal zicht heeft uitgerust terwijl bv. een roofvogel meer gebaat is met een verticaal zicht.
Geen idee.
Als we op een toren staan zien we alles kleiner dan op dezelfde afstand op de grond terwijl dit voor een roofvogel juist tegenovergesteld is.
Hoe heb je dit laatste precies vastgesteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Grootte zon en maan

Persoonlijk vastgestelt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

Persoonlijk vastgestelt.
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg niet wie het had vastgesteld, maar hoe het was vastgesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Grootte zon en maan

Evilbro schreef:
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg niet wie het had vastgesteld, maar hoe het was vastgesteld.
Het hoe kan ik niet beantwoorden. Ik heb altijd die indruk als ik tamelijk hoog sta. Misschien zijn er nog mensen, die deze indruk hebben. Misschien even op letten als ge in deze omstandigheden verkeert.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

Met mij vraag 'hoe heb je dat vastgesteld' doelde ik op deze passage:
... terwijl dit voor een roofvogel juist tegenovergesteld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Grootte zon en maan

Ik ben natuurlijk niet zeker dat dit voor een roofvogel zo is, maar ik denk dat dit zo is: Zij zoeken hun prooi altijd vanuit de hoogte , dus is voor mij hun zicht verticaal beter, zij zien dan veel kleinere details.

De informatie in de links van TD kan natuurlijk ook juist zijn(kende ik trouwens). Maar ik meen vroeger ergens gelezen te hebben(weet niet meer waar) dat dit groter zijn ook zijn oorzaak kan hebben in ons horizontaal zicht dat beter is dan ons verticaal zicht en als ik de proef op som neem zie ik werkelijk dat ik verticaal de voorwerpen kleiner zie dan horizontaal voor dezelfde afstand.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

Ik ben natuurlijk niet zeker dat dit voor een roofvogel zo is, maar ik denk dat dit zo is
Maar dat is natuurlijk geen goede onderbouwing. Het is misschien het begin van een hypothese, en die zou je kunnen onderzoeken. Maar om gewoon uit het niets te zeggen: "terwijl dit voor een roofvogel juist tegenovergesteld is." is totaal onwetenschappelijk.
Zij zoeken hun prooi altijd vanuit de hoogte , dus is voor mij hun zicht verticaal beter, zij zien dan veel kleinere details.
Het is empirisch vastgesteld dat het zicht van roofvogels beter is dan dat van mensen. Daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om de uitspraak dat de illusie die mensen ervaren bij de zon/maan voor roofvogels omgekeerd is (zoals je eerder beweerde).
... en als ik de proef op som neem zie ik werkelijk dat ik verticaal de voorwerpen kleiner zie dan horizontaal voor dezelfde afstand.
Dit is ook zo. Dit is de illusie waar het hier over gaat. Het feit dat je deze illusie ervaart heeft echter niks te maken met je 'bij roofvogels is het omgekeerd' uitspraak (en dat laatste was hetgeen waar ik over viel).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Grootte zon en maan

Evilbro schreef:
Maar dat is natuurlijk geen goede onderbouwing. Het is misschien het begin van een hypothese, en die zou je kunnen onderzoeken. Maar om gewoon uit het niets te zeggen: "terwijl dit voor een roofvogel juist tegenovergesteld is." is totaal onwetenschappelijk.


Ik persoonlijk vind het een interessante hypothese :D . Ik weet niet hoe ze te bewijzen. We kunnen het een roofvogel niet vragen, maar zoudt ge mijn gedacht vragen ik zou mijn hypothese steunen. Het bewijs zal misschien nog gegeven worden. Mijn eerste uiting (zonder er veel bij na te denken) zou ik zeker niet totaal onwetenschappelijk noemen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Grootte zon en maan

We kunnen het een roofvogel niet vragen, maar zoudt ge mijn gedacht vragen ik zou mijn hypothese steunen.
Dat is echter geen wetenschappelijke onderbouwing. "Het is zo, want ik geloof er in" is een drogreden.
Mijn eerste uiting (zonder er veel bij na te denken) zou ik zeker niet totaal onwetenschappelijk noemen.
Anders had je hem waarschijnlijk niet gedaan... neemt niet weg dat hij wel degelijk onwetenschappelijk is. Er is geen enkel bewijs voor de stelling dat de maanillusie bij roofvogels precies andersom werkt (of uberhaupt optreedt).

Reageer