Hoeveel extra namen heb jij?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Hoeveel extra namen heb jij?

Ik zat me ineens af te vragen hoeveel extra namen eigenlijk normaal is in Nederland.

Dus, laat ik eens een pol maken.

De vraag is, hoeveel doopnamen heb je, ook wel tweede naam genoemd, of middel naam, of wat dan ook.

Ik heb er dus twee, mijn voornaam is niet meegerekend.

Dit is ongeacht afkomst, geloof, etc. etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Na m'n voornaam komt enkel nog mijn achternaam, dat zijn er dus 0 ertussen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 99

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Hoe kom je er op ;)

2 zonder de voornaam :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik zat me ineens af te vragen hoeveel doopnamen eigenlijk normaal is in Nederland.
Is het toegestaan dat Belgen ook meestemmen ?

Of je de poll beperken tot Nederland ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Oei, daar had ik niet bij stilgestaan. Er zit al een Belgische stem tussen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 46

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar in België werd de naam van de peetmoeder en peetvader (meter en peter) mee doorgegeven aan het kind

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar in België werd de naam van de peetmoeder en peetvader (meter en peter) mee doorgegeven aan het kind
Dat was misschien vaak gebruikelijk, maar toch niet het enige dat voorkomt.

Vaak waren het ook grootouders of andere familieleden, soms meer dan twee.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Buiten mijn roepnaam heb ik nog een tweede voornaam.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

No problem Ruben. Is er verschil tussern Vlaanderen en Nederland? (grapje) ik zie idd dat ik er Nederland bij heb gezet.

Ik hoor van KathyBE dat het niet veel anders is in Belgie. In NL doe je vaak voor het eerste kind de Opa aan de ene kant en de opa aan de andere kant. voor het tweede en derde kind kan dat wat anders zijn, zo ben ik vernoemd naar mijn pa en ma

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Okee, effe gokje Hans, je heet dus bv Hans Anthonius Sterling?

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar in België werd de naam van de peetmoeder en peetvader (meter en peter) mee doorgegeven aan het kind
In Nederland was het vooral vroeger gebruikelijk om een kind als tweede naam,de naam van een grootouder te geven.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Op mijn gewone voornaam na heb ik nog twee doopnamen die ik beide heb gekregen van mijn peter en meter. Op mijn identiteitskaart, SIS kaart, rijbewijs, ... staat dus Geert Tom Karel.

Berichten: 46

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

TD schreef:Dat was misschien vaak gebruikelijk, maar toch niet het enige dat voorkomt.

Vaak waren het ook grootouders of andere familieleden, soms meer dan twee.


vaak waren het de grootouders omdat het traditie nu eenmaal sprak van de grootouders als doopouders.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik heb weliswaar een dubbele naam, maar die heb ik niet met mijn doop gekregen, maar gewoon bij de geboorte. Het is exact de naam van mijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader
Verborgen inhoud
en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader... en tel zo maar door tot minimaal de 14e eeuw. Verder terug konden ze niet zoeken omdat de archieven in vlammen opgegaan zijn destijds.


Mijn broers hebben overigens ook geen doopnamen. Mijn vader heeft er één, mijn moeder 2.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Okee, effe gokje Hans, je heet dus bv Hans Anthonius Sterling?
Bijna goed DePurpereWolf.

Mijn moeder vond Hans een mooie naam,een tante van mij vond Peter mooier.

Zodoende werd het Hans Peter,roepnaam Hans.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer