Hoeveel extra namen heb jij?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Je moet inderdaad wel een beetje fantasie hebben om te herkennen,dat jouw voornaam van jouw vader's naam is afgeleid.

Als je Dirkje had geheten was het duidelijker geweest.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

DePurpereWolf schreef:Echter is het helemaal erg als je de voornaam afkort. Dan komen de jaap, jet en janneke's er ook bij.

Er zijn waarschijnlijk niet zo veel J. J. J. Jansens.
Ik ken toevallig een H.J.C.C.J. Wilschut...

Zelf heb ik naast m'n roepnaam 2 doopnamen (naar m'n opa's vernoemd). Bij doopnamen is het gebruikelijk om niet van voornaam te spreken, maar van roepnaam. Voornaam wordt bij achternaam gebruikt.

M'n vader wilde me in eerste instantie 'Polleke' noemen, maar gelukkig stak m'n moeder daar een stokje voor :D
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Roepnaam is toch weer iets anders, dat hoeft niet per se de 'echte' naam (volgens het paspoort) te zijn, en ook niet per se de eerste van het rijtje. Zo zijn er genoeg Johanissen die als roepnaam Hans hanteren terwijl ze niet eens 1 voorletter H hebben.

Wat me ook wel eens opvalt is dat er vaak maar ruimte is voor 2 doopnamen, bijvoorbeeld op vliegtickets zie je het vaak.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Mijn roepnaam is Ger, terwijl mijn volledige voornamen Gerben Jan zijn. Ook ken ik een Dirk Hendrik (waarbij Hendrik een doopnaam is) met de roepnaam Dennis; nergens terug te vinden in zijn paspoort dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

1 voornaam en 1 achternaam in totaal 7 letters.

Ik vind het ideaal.

Nu vraag ik me af of er nog een groot verschil is in welke generatie je geboren bent.

Zelf denk ik dat meerdere namen steeds minder voorkomt, maar is dit ook zo?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 45

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Meer dan een voor- en achternaam heb ik niet, nul dus :D

Berichten: 8.614

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Meer dan een voor- en achternaam heb ik niet, nul dus :D
Idem.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Dalton schreef:Nu vraag ik me af of er nog een groot verschil is in welke generatie je geboren bent.

Zelf denk ik dat meerdere namen steeds minder voorkomt, maar is dit ook zo?
Het zou kunnen.. ik moet zeggen dat het me verbaast hoeveel mensen helemaal geen doopnamen hebben in deze poll.

Overigens is het sowieso een cultureel ding - amerikanen hebben normaliter 1 of helemaal geen doopnaam (middle name), terwijl ik het idee heb dat het hier veel gebruikelijker is er 2 of meer te hebben.

Wat handigheid betreft.. soms is het wel vervelend als je ergens -al- je namen voluit moet invullen. Gelukkig heb ik tamelijk korte voor- en achternamen zodat het meestal nog wel past.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

De ouders van een vriendin hebben het heel handig gedaan:

Volluit heet ze Kimberly Isis Michelle Sanders haar afkorting is dus K.I.M.S.

Maar haar roepnaam is Kim. zo hebben ze dat ook gedaan bij haar broertje en zusje.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

geen.. ik ben namelijk niet gedoopt.

ik heb wel 2 voornamen.
denken is een hobby... en leuke hobby

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

geen, ik ben neit gedoopt, ik heb wel een 2e voornaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik heb alleen een voornaam en een achternaam. :D -> 0

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik ben niet gedoopt, maar pa en ma hadden zoveel leuke namen bedacht dat ik drie eigen namen heb gekregen(d.w.z. niet vernaamd naar deze of gene) Ze doen nu eenmaal graag speciaal :D

Berichten: 191

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik heb nog één extra naam. Mijn ouders hebben/hadden beide een "duzend-in-een-dozijn" naam en wilden het hun kinderen niet aandoen om nr 2,3 etc in bijvoorbeeld de klas te zijn (of een bijnaam te krijgen).

Daarom heb ik een bijzondere, niet vaak voorkomende voornaam gekregen, met een evenzo mooie, maar gewonere tweede naam voor als een aparte naam me niet zou bevallen. Ze hebben er dus goed over nagedacht!

Berichten: 196

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ger schreef:Ik heb weliswaar een dubbele naam, maar die heb ik niet met mijn doop gekregen, maar gewoon bij de geboorte. Het is exact de naam van mijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader
Verborgen inhoud
en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader, en zijn grootvader... en tel zo maar door tot minimaal de 14e eeuw. Verder terug konden ze niet zoeken omdat de archieven in vlammen opgegaan zijn destijds.


Mijn broers hebben overigens ook geen doopnamen. Mijn vader heeft er één, mijn moeder 2.
Wow... 14 eeuw! :D Oorsprong van adel?

Maar goed. Ik verbaas me over de resultaten. Nooit verwacht dat er zó veel mensen zijn zonder doopnamen. Zij zijn per definitie niet gedoopt dan?

Reageer