Hoeveel extra namen heb jij?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.168

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Bij protestanten zijn doopnamen dezelfde als voornamen, er is geen verschil. De namen die mensen hun kinderen bij een doop geven zijn dezelfde als die al aan het loket van Burgerzaken zijn doorgegeven. Zo is dat al jaar en dag.

Bij RK werden na de naam of namen, die al aan Burgerzaken zijn doorgegeven, nog een of meerder namen geplakt, bijvoorkeur Maria, in het bizonder ook voor de jongens.

Bij de RK werden kinderen vaak gedoopt voor dat ze op het gemeentehuis werden aangegeven.

Internationaal is 'Christian name' identiek aan 'voornaam', zie de formulieren die men nog al eens ergens op deze aarde moet invullen.

Berichten: 954

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Bij protestanten zijn doopnamen dezelfde als voornamen, er is geen verschil.


Dat kan best. Ik kom uit een Protestants nest en heb een doopnaam en een andere voornaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik was eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd of het nu doopnamen of middel-namen of protestantse namen of wat dan ook waren. Ik heb dus het onderwerp verandert aan het begin, vooral de titel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

DPW,

Ik begrijp dat het niet belangrijk is hoe men wat noemt, en je gewoon het totaal aantal voornamen wenst(e) te kennen.

Toch was ik verward door het begrip doopnaam in functie van je poll.

Zelfs Wiki geeft mij geen duidelijk uitsluitsel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Doopnaam

Zijn doopnamen nu de 'middle-names' of het totaal aantal officiële voornamen?

Ik ben gedoopt, maar de gewoonte is hier (zoals ik het dacht te weten) dat men alle namen opgeeft op de burgelijke stand vooraleer deze in een later stadium herhaald worden bij de doop.

Dus ofwel zijn er geen, ofwel zijn allen doopnamen. Dit gebruik is vermoedelijk regionaal of wat ook.

Ik heb bijv. voor de poll all mijn voornamen opgegeven (4) terwijl ik hier later begon aan te twijfelen door deze topic en het 3 zou moeten zijn (denk ik?).

Warme groetjes

Eric
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Alles wat tussen je voornaam en achternaam komt.

Tsss, dat er zo veel verschillende methodes zijn in zo'n klein landje.

Berichten: 4.502

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Traditionele naamgeving is meestal:

1e dochter genoemd naar de moeder van ma (=oma)

1e zoon genoemd naar de vader van pa (= opa)

2e dochter genoemd naar de moeder van pa ( = ook een oma)

2e zoon genoemd naar de vader van ma ) ° ook een opa ) )storing toetsenbord!'

Hierna meestal vernoeming van ma en pa zelf maar andere zaken gaan hier een rol spelen,geld speelt een belangrijke rol,een pleegouder,overlijden van een eerder kind,etc,etc.

In moderne tijden vernoemde voetballers,filmsterren ed.laat ik buiten beschouwing.

Het prettige van de klassieke trend is,dat bij geneal.onderzoek nasporingen makkelijker zijn uit te voeren via ook neven en nichten en zal men in de toekomst via de voornaam van een voetballer of muzikant snel vastlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

oktagon schreef:Traditionele naamgeving is meestal:

.......
Octagon, dit is zols jij traditioneel kent ......

Zoals ik al zegde: Dit is vermoedelijk gebonden aan welke locale cultuur en/of godsdienst invloeden ook.

Hier is standard meter en peter.

Een meer moderne trend die ik meemaakte is relatief jonge meters en peters te kiezen ( :D gaan langer mee).
Eric

Berichten: 4.502

Re: Hoeveel extra namen heb jij?

Ik had het over een oude vlaamse ,zeeuws-vlaamse en zeeuwse traditie,de jouwe is wrs.bels?

Reageer