Elektriciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 108

Elektriciteit

Dit is misschien niets wetenschappelijks maar ik wil op een veilige manier controleren of ik de aardingspin van een contactdoos goed heb aangesloten.

Hoe doe ik dat? Wat heb ik hiervoor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Elektriciteit

Is dit echt een huiswerkvraag? Lijkt me eerder iets praktisch, ik verplaats het voorlopig maar...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Elektriciteit

Stop een lamp in het stopcontact, als hij aan gaat was het goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektriciteit

Stop een lamp in het stopcontact, als hij aan gaat was het goed.
Nou, een lamp brandt prima zonder aarding hoor. Zelf zou ik een losse (geïsoleerde) kabel nemen, aan één kant aan de aarding van het contact bevestigen, en aan de andere kant met een multimeter de kring rond maken naar de aardedraad/pin in de meterkast. Weerstand meten. Bedraagt die duidelijk een verwaarloosbaar aantal ohms dan lijkt het me wel in orde.

Maar wacht even op Klazon. Die weet daar véél meer van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

De eerste vraag is natuurlijk waarom je twijfelt.

Ben je bang dat je draden hebt verwisseld, of weet je niet zeker of de verbinding wel goed is?

Berichten: 108

Re: Elektriciteit

Dit is eigenlijk een bijkomende vraag in mijn cursus na een practicum. Tijdens het practicum hebben we dit getest met een automatische veiligheid en een volume water en een kleine hoeveelheid stroom. We hebben dus een verbinding met het water gemaakt.

Na het practicum heeft de leraar gevraagd om er eens over na te denken hoe je dit in de praktijk in een woning kunt testen. en met de vermelding dat dit wel eens een examenvraag zou kunnen zijn.

Je kunt natuurlijk eerst je stroom afzetten, twee stroomdraden in je stopcontact plaatsen en deze verbinden met een bekertje met water en dan de stroom terug opzetten en hopelijk treedt de aardbeveiliging dan in werking. Maar als dit niet zo is? Houdt dit geen risico's in voor je elektrische leidingen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

De situatie is me nog niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je 2 stroomdraden in een bekertje water hangt. Maar welke draden zijn dat dan? De fase en de nul, of de fase en aarde?

En wat wil je eigenlijk testen, of de aardlekschakelaar uit gaat, of iets anders?

Kortom, geef eens wat concretere en meer gedetailleerde informatie.

Berichten: 108

Re: Elektriciteit

We moeten dus controleren of de aardlekschakelaar uit gaat. Ik verbind dus met het water de fase en de nul.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektriciteit

Als die aardlek eruit "moet" dan zul je de fase via dat water moeten verbinden met de aarde, niet met de nul. Anders lekt er niks naar de aarde, en doet die aardlek niks. Hoogstens springt er dan een zekering uit, maar daarvoor lijkt me de weerstand van water wat aan de hoge kant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektriciteit

Blue schreef:Dit is misschien niets wetenschappelijks maar ik wil op een veilige manier controleren of ik de aardingspin van een contactdoos goed heb aangesloten.

Hoe doe ik dat? Wat heb ik hiervoor nodig?
We moeten dus controleren of de aardlekschakelaar uit gaat. Ik verbind dus met het water de fase en de nul.
Als je nu een metalen emmer hebt hang je de fasedraad en de neutraal in het water, de aarding hang je aan de emmer vast en wanneer je je hand op de emmer kan leggen dan denk ik dat je aarding correct is aangesloten. Wanneer je blijft vasthangen aan die emmer heb je waarschijnlijk ergens een foutje gemaakt.

Berichten: 108

Re: Elektriciteit

Ruben dit lijkt mij toch niet de veiligste manier om het te controleren!?

Het is de bedoeling dat de aardbeveiliging afslaat. Dus een zekering is in een woonhuis toch al een voorbode voor de aardbeveiliging. Is het dan niet zo dat wanneer een zekering afspringt ik ook de aardbeveiliging gecontroleerd heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektriciteit

Ruben dit lijkt mij toch niet de veiligste manier om het te controleren!?
Daar heb je gelijk in.
Het is de bedoeling dat de aardbeveiliging afslaat. Dus een zekering is in een woonhuis toch al een voorbode voor de aardbeveiliging. Is het dan niet zo dat wanneer een zekering afspringt ik ook de aardbeveiliging gecontroleerd heb?
De zekering gaat afspringen wanneer er een te hoge stroom door je draad.

De Aardlekschakelaar daarentegen gaat het stroomverschil tussen fase en neutraal bekijken en wanneer dit te groot wordt gaat deze afslaan.

Je moet dus niet aan de emmer voelen, wanneer de aarding aan de emmer hangt gaat de stroom via aarding naar de Aarde vloeien en gaat de aardlekschakelaar afspringen (meestal is dat bij een stroomverschil van 30mA geloof ik).

Of de zekering gaat springen dat denk ik niet hoor. Zekering is enkel bij korstluitingen (te veel stroom)

Berichten: 108

Re: Elektriciteit

Dus Ruben als ik het goed begrijp maak ik een stroomdraad vast aan de fase en hang in een metalen emmer gevuld met water. Een andere stroomdraad verbind ik aan mijn aardingspin van het stopcontact. Als ik nu de stroomdraad verbonden met de aardingspin in aanraking breng met de metalen emmer dan moet de aarbeveiliging afslaan.

Heb ik dit goed begrepen? En ben ik zelf goed beveiligd wanneer ik de metalen emmer op een houtenvloer (hout is slechte geleider) plaats en de draden goed geïsoleerd zijn (natuurlijk niet aan de raakpunten)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Vergeet dat hele gedoe met die emmer water, dat is veel te gevaarlijk.

Je wilt de aardlekbeveiliging testen, dus moet je een aardlekstroom creëren, oftwel een weerstandsverbinding naar aarde maken.

Even aangenomen dat die aardlek behoort af te schakelen bij een verschilstroom van 30mA. De netspanning is nominaal 230V. Daaruit volgt een weerstand van 230/30m = 7,6k.

Neem voor de zekerheid een iets kleinere waarde, b.v. 5,6k. Sluit die aan tussen fase en aarde. Wel oppassen dat je dit veilig voorbereidt, zodat je niet zelf aan de spanning komt te hangen.

Let er ook op dat er in die weerstand ongeveer 9W warmte wordt ontwikkeld, dus je moet wel een fors exemplaar kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektriciteit

Heb ik dit goed begrepen? En ben ik zelf goed beveiligd wanneer ik de metalen emmer op een houtenvloer (hout is slechte geleider) plaats en de draden goed geïsoleerd zijn (natuurlijk niet aan de raakpunten)?
Ik dacht dat je een mogelijk oplossing moest hebben voor een mogelijke examenvraag (theoretisch dus).

Die emmer is zo'n voorbeeld maar zelf zou ik het nooit gebruiken, het is nogal gevaarlijk. :D

Wanneer je het praktisch wil uitvoeren is de methode van Klazon ideaal. Wel alles mooi isoleren en met goeie klemmen die weerstand tussen fase en aarde hangen.

Niet zo even er tussen hangen want dan gebeuren er zeker ongelukken !

Reageer