Springen naar inhoud

Getalaanname voor berekening met een waarde `oneindig`

• Log in om te kunnen reageren

lmansens

lmansens

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 13:32

Momenteel ben ik bezig met een bouw fysisch onderzoek van koper. Dit materiaal heeft echter een maximale dampdichtheid, welke als 'oneindig' gerekend kan worden. Voor de berekening van de dampspanning in de constructie moet ik een waarde aannemen. Welke waarde is het meest relatief om mee te rekenen in dit geval.

M.v.g. L.Mansens

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 22:38

Geen, er komt geen damp vrij, ergo dampdruk is oneindig, ergo je hoeft de berekening niet te doen.

lmansens

lmansens

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 11:34

Geen, er komt geen damp vrij, ergo dampdruk is oneindig, ergo je hoeft de berekening niet te doen.

De gevel bestaat enkel uit koper. Geen isolatie materialen o.i.d. slechts koper met luchtlagen daartussen. Om de ΔPw te berekenen heb ik dus een waarde nodig. Als ik het goed begrijp zal er dus geen dauwpunt en geen condensatie in de constructie plaatsvinden.
Betreffende de ERGO, zou je me hierover iets meer duidelijkheid kunnen geven. Als ik deze berekening weg zou laten zal ik deze woordelijk moeten verklaren.

Bij voorbaat dank.
Gr.

Veranderd door lmansens, 05 januari 2008 - 11:40

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2008 - 22:29

Condensatie van koper damp of water damp?

Water damp zal makkelijk condenseren op koper, dus oneindig is dat niet.

lmansens

lmansens

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 05:36

Condensatie van koper damp of water damp?

Water damp zal makkelijk condenseren op koper, dus oneindig is dat niet.

Die begrijp ik, het gaat om de dampdoorgang van water. Koper is naar mijn weten dampdicht (bouwfysica). Als er geen geventileerde spouw aanwezig is, dat wil zeggen stilstaande luchtlagen, zal er in de constructie dan toch ook geen condensatie onstaan!? Met andere woorden: door de dampdicht zal de condensatie alleen plaatsvinden op de buitenste laag van de constructie. Naar mijn idee klopt dit !!??

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 10:18

Ja, mits je zorgt dat de spouw droog is, dit kan je doen door er wat waterdamp absorberende stoffen in te doen.
Voor de ERGO zou je alleen maar moeten stellen dat de dampdruk oneindig groot is.

lmansens

lmansens

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 11:02

Ja, mits je zorgt dat de spouw droog is, dit kan je doen door er wat waterdamp absorberende stoffen in te doen.
Voor de ERGO zou je alleen maar moeten stellen dat de dampdruk oneindig groot is.

Wat houdt het begrip ERGO precies in. Heb het in de bouwfysica nog nooit voorbij zien komen,,

Friendly Ghost

Friendly Ghost

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 15:39

ERGO is latijn en betekent "dus". Geen ingewikkeld bouwkundig begrip, maar een taalkundig begrip pi.gif
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 16:29

Sorry, nadat ik ERGO in caps zag dacht ik ook dat het een bouwinstantie was ofzo. Had niet eens in de gaten dat het over het woord ergo ging, ;) pi.gif

ergo is een makkelijk woord voor mensen die kort van stof zijn, zoals ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures