Transect sampling/ quadrat sampling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Transect sampling/ quadrat sampling

Hai,

Ik woon in Nieuw-Zeeland, en we zijn nu op school bezig met het 'sampling van populations'. Hierbij gaat het om planten en dieren.

Nu snap ik er helemaal NIETS van, aangezien het in het Engels is.

Ze hebben het over 'transect en quadrat sampling'. Ook praten ze over 'environmental gradients'.

Heeft iemand hier toevallig verstand van, en/of een Nederlandse site waar ik wat informatie over dit onderwerp kan vinden?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Pyro :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Transect sampling/ quadrat sampling

LittlePyro schreef:Hai,

Ik woon in Nieuw-Zeeland, en we zijn nu op school bezig met het 'sampling van populations'. Hierbij gaat het om planten en dieren.

Nu snap ik er helemaal NIETS van, aangezien het in het Engels is.

Ze hebben het over 'transect en quadrat sampling'. Ook praten ze over 'environmental gradients'.

Heeft iemand hier toevallig verstand van, en/of een Nederlandse site waar ik wat informatie over dit onderwerp kan vinden?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Pyro :shock:
Dit gaat over statistiek volgens mij dus het past niet helemaal in het onderwerp "Biologie"

kijk eens op:

http://www.euronet.nl/users/warnar/demosta...h/rationale.htm

http://www.pandd.demon.nl/statistiek.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Transect sampling/ quadrat sampling

Environmental gradients: miliuegradienten. Dus iets dat in een bepaalde omgeving van een hoge naar een lage 'concentratie' gaat (in plaats dus, niet in tijd). Concenttratie staat tussen aanhalingstekens omdat het om van alles kan gaan: om een chemische stof, voedselbeschikbaarheid, zuugraad, licht, zuurstof, etc.

De andere twee termen zijn inderdaad statistisch, je kan er vast wat over vinden op internet.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2

Re: Transect sampling/ quadrat sampling

The Don schreef:
LittlePyro schreef:Hai,

Ik woon in Nieuw-Zeeland, en we zijn nu op school bezig met het 'sampling van populations'. Hierbij gaat het om planten en dieren.

Nu snap ik er helemaal NIETS van, aangezien het in het Engels is.

Ze hebben het over 'transect en quadrat sampling'. Ook praten ze over 'environmental gradients'.

Heeft iemand hier toevallig verstand van, en/of een Nederlandse site waar ik wat informatie over dit onderwerp kan vinden?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Pyro :shock:
Dit gaat over statistiek volgens mij dus het past niet helemaal in het onderwerp "Biologie"

kijk eens op:

http://www.euronet.nl/users/warnar/demosta...h/rationale.htm

http://www.pandd.demon.nl/statistiek.htm
Maar we hadden het erover in het vak Biologie.. Ging over de populatie van dieren/planten.

Er waren blijkbaar verschillende manieren om dat te berekenen.

Bedankt anyway ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Transect sampling/ quadrat sampling

Het zijn statistische methoden binnen de biologie (er zit behoorlijk veel statistiek in Biologie als je er verder in gaat). Ik studeer Biologie en heb deze termen ook ooit gehad. Ik kan me alleen niet meer echt de preciese betekenis herinneren :shock: Maar, zoals ik zei, het zijn veelgbruikte methodes, dus het is vast makkelijk te vinden met Google ed. Ook in het Nederlands.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Transect sampling/ quadrat sampling

wel quadrant sampling is dat je je stalen in een vierkant neemt (dus vier stalen of zes of zoiets in een vierkantje)

dit doe je om juiste info te krijgen over dat gebied, elke staal kan je dan als een replica beschouwen in dat gebied en dat gebied dan zelf als een station.

verschillende stations kan je dan mooi vergelijken.

ook kan je bv in dat kwadrant verschillende soorten stalen nemen om dan over dat quadrant alle info te weten te komen.

transect sampling is gewoon de ene staal na den andere

dus bv in een estuarien systeem (rivier monding) neem je stalen van in de rivier tot in de zee langs een lijn dus een transect van in de rivier tot de zee

bv om het effect van de zout gradient te bestuderen

of je kon van oever naar oever stalen nemen in lijnen om dan bv de diepte gradient en stromings gradient te bestuderen.

twee methodes om stalen te nemen om efficient een bepaalde gradient te bestuderen of informatie te bekomen over een bep plaats
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer