Liefde, verliefdheid, graag zien, ...

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 46

Liefde, verliefdheid, graag zien, ...

Wetenschap over liefde

Men dient een onderscheid te maken tussen liefde en verliefdheid, dat een tijdelijke chemische reactie is in de hersenen.

Beide fenomenen zijn wetenschappelijk adequaat verklaard. De term liefde verwijst naar relaties tussen mensen onderling, tussen mensen en objecten, enzovoort. Liefdesrelaties worden gekenmerkt door zekere gedragingen en gaan vaak gepaard met bepaalde emoties zoals seksuele gevoelens, ontroering, welzijnsgevoel en combinaties hiervan. Het bestaan van die relaties kan vrij gemakkelijk verklaard worden door het feit dat ze in het maatschappelijke functioneren een belangrijke rol spelen. Bv. zonder de moederliefde zou het voortbestaan van kinderen veel minder gegarandeerd zijn: de zorg voor het kroost komt daarom ook bij talloze diersoorten voor. In de dierlijke wereld kunnen we liefde waarnemen zoals seksuele drift en nestverzorging. Menselijke relaties zijn echter zo complex dat ze niet louter op hormonen te herleiden zijn. Echter wel tot materiële processen, d.w.z. de wijze waarop mensen biologisch en psychologisch geconstitueerd zijn. Liefde en ratio sluiten elkaar evenmin uit. De keuze van het voorwerp der liefde kan onbewust of bewust gemaakt worden op basis van feitelijke overwegingen. Zo beschouwt Fritz Heider, de psycholoog en grondlegger van de balanstheorie, in zijn "The Psychology Of Interpersonal Relations" liefde als een positive liking relation tussen twee personen, die een gemeenschappelijke betrokkenheid hebben tot een derde iets.

Berichten: 8.614

Re: Liefde, verliefdheid, graag zien, ...

Ik vraag me af wat het doel is van deze topic. Je openingspost bevat namelijk een geen duidelijke vraagstelling noch een discussiepunt, maar komt over als een blog. Wat wil je in deze topic bespreken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 46

Re: Liefde, verliefdheid, graag zien, ...

Ik vraag me af wat het doel is van deze topic. Je openingspost bevat namelijk een geen duidelijke vraagstelling noch een discussiepunt, maar komt over als een blog. Wat wil je in deze topic bespreken?
blijkbaar was ik dat inderdaad vergeten, sorry en bedankt voor de terechtwijzing :D

ik denk echter dat ik met een verkeerd forum bezig ben

sorry deze topic mag dan ook verwijderd worden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Liefde, verliefdheid, graag zien, ...

Ik zet 'm voorlopig gewoon even op slot. Weg hoeft het niet meteen. Als je nog extra vragen hebt aangaande je beginpost, stuur me dan maar een pb'tje, dan kan dit weer open (en eventueel kan het worden verplaatst naar een ander forum).

Gesloten