Springen naar inhoud

- - - - -

'Begrijpelijke taal soms te simpel'


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Nu.nl-feed

    Nu.nl-feed


  • >250 berichten
  • 477 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 04 januari 2008 - 13:57

DEN HAAG - De versimpeling van het taalgebruik van de overheid en bedrijven dreigt door te schieten. Tot die conclusie komen enkele vooraanstaande wetenschappers in het januarinummer van Onze Taal, dat dit weekeinde verschijnt.

Lees het volledige artikel...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:15

Precies hetzelfde met wetenschappelijke zaken, het is zů lastig om het fatsoenlijk in "lekentaal" vaak uit te leggen. Hierdoor ontstaan ook vaak hele vervelende ideeŽn over wat iets inhoud, door bijv verkeerde analogieŽn of verkeerde voorbeelden.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#3

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2008 - 01:24

En nog: snap je iets niet, dan vraag je het gewoon. Niemand lijkt dat nog te doen. Ik word er vaak op aangesproken moeilijke woorden te gebruiken, maar ik heb dat zelf vaak niet door. Ik begrijp dat jargon voor velen vervelend kan overkomen, maar het gaat daar niet alleen om.

Verder gaat de versimpeling iets te ver. Schroef de waardering voor de taal een beetje op, zou ik zeggen (en daar zijn we op WSF toch niet slecht mee bezig :D).

#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2008 - 01:47

Persoonlijk vind ik simplistisch, op het kinderachtige af, taalgebruik nogal storend... op het moment dat ik het idee heb aangesproken te worden alsof ik een idioot (in letterlijke zin) ben haak ik meestal wel af.

Met iets vragen is eigenlijk al niets mis, al kan dan misschien nog genant overkomen. Maar zeker bij schriftelijke communicatie zie ik het probleem niet, woorden die je niet kent kun je gewoon opzoeken in een woordenboek of desnoods zoekmachine.

Met taalpuristen heb ik normaliter weinig op, maar ze hebben wel gelijk dat men tegenwoordig vaker tegen een kleuter dan tegen een potentiele klant of burger lijkt te spreken. Misschien moeten we er maar eens een oerhollandse gedrachtscode tegenaan gooien :D
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures