'Begrijpelijke taal soms te simpel'

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

'Begrijpelijke taal soms te simpel'

DEN HAAG - De versimpeling van het taalgebruik van de overheid en bedrijven dreigt door te schieten. Tot die conclusie komen enkele vooraanstaande wetenschappers in het januarinummer van Onze Taal, dat dit weekeinde verschijnt.


Lees het volledige artikel...

Berichten: 4.546

Re: 'Begrijpelijke taal soms te simpel'

Precies hetzelfde met wetenschappelijke zaken, het is zó lastig om het fatsoenlijk in "lekentaal" vaak uit te leggen. Hierdoor ontstaan ook vaak hele vervelende ideeën over wat iets inhoud, door bijv verkeerde analogieën of verkeerde voorbeelden.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: 'Begrijpelijke taal soms te simpel'

En nog: snap je iets niet, dan vraag je het gewoon. Niemand lijkt dat nog te doen. Ik word er vaak op aangesproken moeilijke woorden te gebruiken, maar ik heb dat zelf vaak niet door. Ik begrijp dat jargon voor velen vervelend kan overkomen, maar het gaat daar niet alleen om.


Verder gaat de versimpeling iets te ver. Schroef de waardering voor de taal een beetje op, zou ik zeggen (en daar zijn we op WSF toch niet slecht mee bezig :D ).

Berichten: 12.262

Re: 'Begrijpelijke taal soms te simpel'

Persoonlijk vind ik simplistisch, op het kinderachtige af, taalgebruik nogal storend... op het moment dat ik het idee heb aangesproken te worden alsof ik een idioot (in letterlijke zin) ben haak ik meestal wel af.


Met iets vragen is eigenlijk al niets mis, al kan dan misschien nog genant overkomen. Maar zeker bij schriftelijke communicatie zie ik het probleem niet, woorden die je niet kent kun je gewoon opzoeken in een woordenboek of desnoods zoekmachine.


Met taalpuristen heb ik normaliter weinig op, maar ze hebben wel gelijk dat men tegenwoordig vaker tegen een kleuter dan tegen een potentiele klant of burger lijkt te spreken. Misschien moeten we er maar eens een oerhollandse gedrachtscode tegenaan gooien :D
Victory through technology

Reageer