Limieten berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Limieten berekenen

Beste mensen,

Ik heb problemen met een limiet op te lossen en ik zou toch graag de oplossing kennen voor op mijn examen, we hebbe, geen enkele limiet in dit genre gemaakt maar ik ben er graag op voorbereid

Je moet deze op lossen met de formule

lim(x->oneindig) = (1 + 1/x)^x = e

de opgave is:

lim(x->oneindig) = ((4x²+1)/(4x²+8))^(2x+3)/(3x+2)

kan iemand me helpen?

xxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten berekenen

De hele exponent noem ik even y, dus y = (2x+3)/(3x+2).

Binnen de haakjes wil je iets van de vorm 1+1/(...), herschrijf:
\(\left( {\frac{{4x^2 + 1}}{{4x^2 + 8}}} \right)^y = \left( {\frac{{4x^2 + 8 - 7}}{{4x^2 + 8}}} \right)^y = \left( {1 + \frac{{ - 7}}{{4x^2 + 8}}} \right)^y = \left( {1 + \frac{1}{{ - \frac{4}{7}\left( {x^2 + 2} \right)}}} \right)^y \)
In plaats van 1+1/x heb je nu 1+1/f(x) met f(x) = -4(x²+2)/7.

Je wil die f(x) ook als exponent voor je standaardlimiet, herschrijf:
\(\left( {1 + \frac{1}{{f\left( x \right)}}} \right)^y = \left( {1 + \frac{1}{{f\left( x \right)}}} \right)^{f\left( x \right)\frac{y}{{f\left( x \right)}}} = \left( {\underbrace {\left( {1 + \frac{1}{{f\left( x \right)}}} \right)^{f\left( x \right)} }_{ \to e}} \right)^{\frac{y}{{f\left( x \right)}}} \)
Wat onderaan aangeduid is, is nu je standaardlimiet: dat deel gaat naar e.

Raap even zelf samen hoe die exponent y/f(x) er nu uitziet, dan de limiet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Limieten berekenen

Bedankt,

dit had ik ongeveer ook gevonden, ik heb net vooral problemen met die exponent te vinden :s

sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten berekenen

Dat is ook wel toevallig dan, in het vervolg laat je beter zien wat je al hebt.

Het is wel vreemd dat je problemen hebt om de exponent te vinden.

De exponent is y/f(x), zoals je kan zien; y en f(x) heb ik gegeven...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Limieten berekenen

Mja sorry, wij werken met andere methodes en het komt wel op het zelfde neer. dacht ik volledig fout zat.

Ik kom uit 14x+21/ -20x² + 6x + 4

denk niet dat dit juist

bovendien weet ik niet wat ik met dit soort exponent moet aanvangen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten berekenen

Ik denk niet dat jullie echt methode anders is (want je moet toch naar die standaardlimiet), hoogstens de notatie. De enige reden waarom ik "y" en "f(x)" erbij haal is niet om het moeilijker te laten lijken, maar net om het gemakkelijker (en beknopter) te kunnen noteren.

Na het hele herschrijven van die uitdrukking waren we zo gekomen tot iets dat naar e gaat (want het had de vorm van de standaardlimiet), tot een zekere macht, die exponent was y/f(x) met y = (2x+3)/(3x+2) en f(x) = -4(x²+2)/7, dus:
\(\frac{y}{{f\left( x \right)}} = \frac{1}{{ - \frac{4}{7}\left( {x^2 + 2} \right)}}\frac{{2x + 3}}{{3x + 2}} = - \frac{{7\left( {2x + 3} \right)}}{{4\left( {x^2 + 2} \right)\left( {3x + 2} \right)}}\)
Je kan nu eventueel haakjes uitwerken en vereenvoudigen, maar dat is eigenlijk allemaal niet nodig.

Denk eraan dat we de limiet op oneindig zoeken, dus kijk eens naar de graad in teller en noemer.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Limieten berekenen

graad teller < graad noemer

dus volgens de rekenregels "binnen de limier" = 0

maar mag dit ook als het over een exponent gaat?

Want ik dacht dat het dit moest zijn want e^0 = 1 en dat is de oplossing maar mag dit wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten berekenen

Dat is het inderdaad. Als de limieten bestaan, dan mag dat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer