Springen naar inhoud

Metavragen, kritische vragen, normatieve vragen

• Log in om te kunnen reageren

neil2007

neil2007

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 20:00

Hallo

Ik volg een basiscursus filosofie, maar bij de inleiding zit ik al een beetje vast, ze bespreken hier het statuut van de wijsbegeerte en zeggen dat er drie soorten vragen bestaan in de filosofie: metavragen, kritische vragen, normatieve vragen. Met de definities kom ik niet al te ver, zou iemand soms enkele voorbeelden kunnen geven bij iedere soort?

Dank bij voorbaat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 23:01

Mooie cursus is dat. Misschien kan ik je in de juiste richting helpen. Metavragen volgen het principe van inductie en evalueren feiten. Kritische vragen zijn eraan tegenovergesteld en zijn als het ware deductisch af te leiden. Vooral de Grieken waren gek op deductie, tegenwoordig zie je dit soort vragen alleen nog in de menswetenschappen. Normatieve vragen horen eigenlijk niet in dit rijtje thuis, maar kunnen inductisch of deductisch zijn, het idee erachter is dat ze een voorwaarde stellen en zijn dus in eigenlijke zin geen vraag.

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 23:58

Kritiek: deskundige beoordeling (soms afkeuring) van voortbrengselen van wetenschap, filosofie of kunst.
Kritische vragen: vragen die horen bij het op een systematische manier (analyse, deductie, verificatie) beoordelen/uitwerken van bepaalde (gevestigde) ideeŽn, theorieŽn, personen, gedragingen, producten, ... ("Is het materialisme wel houdbaar?", "Wat zijn de zwakke punten van Kants theorie?", "Bestaat de ziel wel onafhankelijk van het lichaam?").

Meta: handelend over...
Metavragen: vragen over de aard en werkelijkheid van fundamentele principes ("Wat is wetenschap?", "Wat is taal?", "Wat is zijn?"). De uitwerkingen van deze vragen hebben soms een minder kritisch karakter omdat de methodiek kan bestaan uit speculatie/synthese of zoals Theoriegeladen zegt inductie.

Normatief: norm stellend.
Norm: manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten.
Normatieve vragen: wat zijn de vrijheden, geboden en verboden binnen een bepaald domein ("Hoe moet een staat bestuurd worden?", "Wat is goed gedrag?", "Wat is de juiste wetenschappelijke methode?").

Deze soorten hebben natuurlijk talloze raakpunten en overlappingen. Ik zou eerder spreken van drie (twee) verschillende aspecten van de filosofie: elke filosofie heeft een meta-karakter en behoort kritisch te zijn (niet noodzakelijk normatief).

neil2007

neil2007

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 10:49

heel erg bedankt voor de snelle reacties alletwee, nu is het onderscheid mij duidelijk.

Groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures