Springen naar inhoud

Dompelpomp werkt niet.

• Log in om te kunnen reageren

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:07

Hallo,

Ik heb een pomp gekocht 0,26 hp. 200Watt kan tot 9 meter hoog pompen. Het is een dompelpomp.

Ik heb er een slang aan van ongeveer 100 meter 20mm. Het hoogte verschil met waar ik het naartoe pomp is ongeveer 1 meter. Nu plaats ik ergens de slang en dan stroomt hij totaal niet, plaats ik hem tien cm lager dan stroomt hij ongeveer met 80 liter per uur. Hoe kan dit verschil zo groot zijn????

groeten
Lambert

Veranderd door Hari, 04 januari 2008 - 21:11

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:27

Wat ongelofelijk is is niet dat het verschil zo groot is (hoewel, groot?) maar dat een pomp met een opvoerhoogte van 9 m het bij 1m opvoerhoogte het al kennelijk 100% laat afweten. Met een lange dunne slang eraan en slechts wat druppelen, ok, maar nulkommaniks leveren? Dan is'ie kapot of je bekijkt iets verkeerd

Ik zou zeggen, onderzoek eens of die opvoerhoogte wérkelijk 9m is. Zet een pijp verticaal en laat hem die maar voldrukken uit een emmer op de grond. Als je verhaal hierboven werkelijk is zoals je het hierboven stelt mag hij in die pijp de meter hoogte ook niet halen.

En, voordat we een grote (leken)verwarring van pomptermen krijgen, zet hier eens precies maar dan ook precies de gegevens van het typeplaatje neer. Plus een schetsje op correcte verticale schaal met daarin je bron, je pomp en je uitloop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:32

En je zegt dat je een slang van 100 meter hebt met een diameter van 20mm. Dat is een hoop wrijving waar je mee te maken krijgt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:37

Zolang er niks stroomt is er geen wrijving die de stroming tegen kan houden Bart. Dus in principe is de lengte van de buis geen probleem.

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:41

ok op 1 meter hoogte druppelt tie maar dan ook echt niet meer dan dat. 10 cm lager stroomd hij, in 5 minuten een emmer vol.

wat op het plaatje staat is niet meer dan wat ik al geschreven heb. (het is chinese makelij, (dit verklaard niet alles))

de slang is pe en is ruim 100 meter lang en is uitwendig 20 mm. inwendig 16mm, de uitvoer van de pomp is 12 mm.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:41

Als ge het vermogen van je pomp op 90cm berekent komt ge op LaTeX Dus na 100m is je vermogen ongeveer met een factor 1000 gezakt. Ik verschiet zelf van mijn uitkomst. :D
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2008 - 21:53

ok op 1 meter hoogte druppelt tie maar dan ook echt niet meer dan dat. 10 cm lager stroomd hij, in 5 minuten een emmer vol.

ik ga even uit van 2L/min en slangdiameter 16 mm. Dan is het drukverlies over 100 m slang slechts 0,25 mwk. (gehaald uit dit nomogram: http://www.jains.com.....oly pipes.htm )

Met een niveauverschil van 1 m betekent dat dat je pomp een werkelijke opvoerhoogte heeft van 1,25 mwk (meter waterkolom) terwijl er 9 mwk op het typeplaatje staat.

Je interpreteert de situatie verkeerd of je pomp is gewoon kaduuk. Eerste verdachte: water kan terugvloeien van pers- naar zuigzijde in het pomphuis.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 22:30

@ Jan ik mis wel de lengte van de buis in je berekening. Dit is een heel belangrijke factor in dit denk ik....

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2008 - 22:37

@ Jan ik mis wel de lengte van de buis in je berekening. Dit is een heel belangrijke factor in dit denk ik....

Dan is het drukverlies over 100 m slang slechts 0,25 mwk.

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 22:41

oeps sorry laatste klom boveaan niet goed gelezen in de nomogram.... Ik snap het

het blijft raar dat die 10 cm zoveel uitmaakt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2008 - 22:48

Pompen hebben niks magisch. Waar blijft nou die schets van dat hoogteverschil? En die typeplaatje-gegevens? Als we dat met zekerheid op een rijtje hebben kunnen we simpelweg stellen dat de pomp niet deugt. Tot de tijd kletsen we in een rondje.

Veranderd door Jan van de Velde, 04 januari 2008 - 22:49

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 01:19

Hallo Jan,

Het is niet zo moeilijk. DE uitvoerhoogte van de pomp ligt 1 meter lager dan de uiteinde van de slang. het uiteinde van de slang is 100 meter verwijdert van de pomp. (moet ik hiervoor een schets maken?)

Er zijn maar erg beperkte gegevens beschikbaar en die heb ik al gegeven:
0,26hp
opvoerhoogte tot max. 9meter
200Watt
meer is er niet sorry maar helaas!

Buis is polythyleen van 16mm inwendig, en de pompuitvoer is 12mm.

Bij 1 meter hoogte verschil is er 'gedruppel' bij 90 cm is er een stroom van 10 liter per 5 minuten.

MVG
Lambert

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2008 - 10:54

Wat is de merknaam en type-aanduiding van die pomp?

Wat is volgens het plaatje, of de documentatie, het voltage en de frequentie voor de motor?

Wat is het werkelijke voltage en frequentie waarop jij de pompmotor aangesloten hebt?

Veranderd door Fred F., 05 januari 2008 - 10:54

Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2008 - 10:54

DE uitvoerhoogte van de pomp ligt 1 meter lager dan de uiteinde van de slang.

En wat is het niveau van het (bron-/bak-/put-)water t.o.v. de uitvoerhoogte van je pomp?

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 11:08

Is het een centrifugaalpomp of een zuigerpomp? Aangezien het een dompelpomp is neem ik aan centrifugaalpomp...

Veranderd door Redbok, 05 januari 2008 - 11:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures