Satelliet Suzie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Satelliet Suzie

woot woot

binnenkort tentamen fysica en heb een extra vraagstuk waar ik niet zeker van ben of antwoord juist is.

de vraag is : ' Bereken de ontsnappingssnelheid die een satteliet met massa m die geparkeerd is in een baan om de aarde met straal R nodig heeft om aan gravitatieveld te ontsnappen van de aarde.

Dus ik ging van start door te zeggen E begin = E einde

E begin = kinetische energie met de ontsnappingsnelheid + de potentiale energie van de sateliet door -GmM/Raarde

E einde = kinetsiche energie met de orbitaalsnelheid + de potentiale energie van de sateliet op afstand R van de aarde + Raarde

Nu is de orbitaalsnelheid = GM/R+Raarde

enige rekenwerk levert dat de E einde dan gelijk is aan -GMm/2R+Raarde

E einde = E begin

dus daaruit volgt ontsnappingssnelheid² = 2GM/Raarde-GM/R+Raarde

Ziet er zo raar uit en weet eigenlijk niet of ik wel goed bezig ben,

kan iemand me helpen

thx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Satelliet Suzie

ziet er inderdaad raar uit. Volgens mij doe je veel te moeilijk, ik denk niet dat er gevraagd wordt naar de éxtra snelheid die je de satelliet bovenop zijn baansnelheid zou moeten geven om de ontsnappngssnelheid te kunnen halen, maar gewoon naar de ontsnappingssnelheid op de hoogte R.

dus simpelweg
\( v_{ontsn}=\sqrt{\frac{2mG}{R}}\)
lijkt me voldoende.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Satelliet Suzie

NB: R is afstand tot middelpunt aarde, niet tot het aardoppervlak. Zo hoor je hem in jouw berekeningen óók te gebruiken. Een Raarde is nergens van belang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Satelliet Suzie

Ik heb het inderdaad duidelijk veel te moeilijk gemaakt. Ziet er allemaal veel simpelder uit nu

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Satelliet Suzie

Geen dank, graag gedaan.

Vouw je ook mee?

|

\|/

V
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Satelliet Suzie

hehe heb blok dan tijdens vouwen.

Mr heb toch een vraagje.

De ontsnappingsnelheid die jij geeft is toch zodat de satteliet niet meer wordt aangetrokken door de aarde en niet die van een satteliet geparkeerd in een baan rond de aarde met straal R

Het is dus de bedoeling om de satteliet een snelheid te geven zodat die in een baan rond de aarde blijft hangen.

Dat is toch niet hetzelfde ofwel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Satelliet Suzie

De ontsnappingsnelheid die jij geeft is toch zodat de satteliet niet meer wordt aangetrokken door de aarde en niet die van een satteliet geparkeerd in een baan rond de aarde met straal R.....
Ja, de snelheid die je hem moet geven om ervoor te zorgen dat zonder verdere kracht die satelliet definitief aan eht zwaartekrachtveld van de aarde kan ontsnappen. Dat is de definitie van ontsnappingssnelheid. Aan het aardoppervlak bedraagt die ontsnappingssnelheid om en nabij 11 km/s.
Het is dus de bedoeling om de satteliet een snelheid te geven zodat die in een baan rond de aarde blijft hangen.
Dat staat niet in die opgave van je:
Bereken de ontsnappingssnelheid die een satteliet met massa m die geparkeerd is in een baan om de aarde met straal R nodig heeft om aan gravitatieveld te ontsnappen van de aarde.
oh eh, buiten je blok vouwen is ook alijd welkom hoor. Goede doelen kijken niet op een weekje. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Satelliet Suzie

Dit is dus het moment waarop mijn euro valt.

Nota aanmezelf lees de vraag minstens 1000 keer na ofzo

Was zelf totaal niet bezig met de juiste vraag

Antwoord was dus juist van jou, mercikes

veel succes met je vouwen!!!

Reageer