Ruimtekompas

Moderator: physicalattraction

Berichten: 7

Ruimtekompas

Een vraag waar ik al een tijdje mee loop. Ben geen wetenschapper dus mijn vraag is in wat simpele bewoording.

Voor zover ik begrijp is er niets dat sneller gaat dan het licht. Dit houd dus in dat de snelheid van het licht ten opzicht het object dat het licht uitstraalt afhankelijk is van de snelheid waarmee het uitstralende object beweegt. Als ik hierop door ga. Alles om ons heen beweegt ook wij zelf als we stil staan. Maar alles heeft een beweging gemeen, het uitdijen van het universum. Wanneer er een apparaat gemaakt wordt dat door middel van het meten van de snelheid van het licht deze beweging vindt hebben we dan geen uitstekend ruimtekompas.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimtekompas

Misschien heb je zin om onze minicursus door te nemen? Daar zal je leren dat voor elke waarnemer de lichtsnelheid dezelfde is. Dit betekent dat ook ten opzicht van het object dat licht uitstraalt de snelheid constant en gelijk aan c is. Ook in algemene relativiteit is dit locaal het geval. Indien je liever ergens anders je info haalt, google op "Lorentz transformation".

Berichten: 7

Re: Ruimtekompas

Bedankt voor je antwoord. Ik heb jullie minicursus over speciale relativiteit doorgelezen. Niet echt gesneden koek voor een econoom maar wel erg helder en uitstekend met voorbeelden geïllustreerd.

Met name het deel over tijddilatatie is erg intrigerend en roept eigenlijk meteen een voor de hand liggende vraag op; als beweging van invloed is op het verloop van tijd zegt dat dan niet iets over de beweging dit wij zelf ondergaan. En wat is de invloed van deze tijddilatatie op de waarnemingen die wij zelf doen. Wellicht dat deze antwoorden komen wanneer de materie wat meer op me is ingewerkt.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Berichten: 7.068

Re: Ruimtekompas

als beweging van invloed is op het verloop van tijd zegt dat dan niet iets over de beweging dit wij zelf ondergaan.
Het probleem is dat iedereen van zijn eigen klok denkt dat ie normaal loopt (en daarmee bedoel ik: zoals je hem nu ervaart). Je merkt dus alleen dat er iets raars aan de hand is als je hem gaat vergelijken met de klok van anderen. Je kan dan misschien conclusies trekken over de onderlinge beweging (maar niet over een absolute beweging).
En wat is de invloed van deze tijddilatatie op de waarnemingen die wij zelf doen.
In het dagelijks leven heb je weinig last van relativistische effecten. Dat maakt het gevoelsmatig ook zo lastig. Het meest 'tastbare' praktijkvoorbeeld is waarschijnlijk je navigatiesysteem (als je dat hebt). Die maakt namelijk gebruik van GPS. GPS satellieten bewegen op grootte hoogte en met grootte snelheid. Hierdoor lopen hun interne klokken voor ons sneller. Als hiervoor niet gecompenseerd zou worden zouden de klokken binnen de korste keren niet meer kloppen en zou het niet meer mogelijk zijn om de juiste positie te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ruimtekompas

Dat is wel interessant Evilbro, dat wist ik nog niet.

Weet je hoeveel procent die satellieten vooruit lopen? 0.5% ofzo?

Berichten: 7.068

Re: Ruimtekompas

Weet je hoeveel procent die satellieten vooruit lopen? 0.5% ofzo?
Het verschil als ze niet gecompenseerd zouden zijn zou 38 microseconden zijn per dag. Dat lijkt weinig maar om een hoge nauwkeurigheid te halen mag de klok niet meer 30 nanoseconden afwijken (en in vergelijking met die 30 nanoseconden is 38 microseconden gigantisch).

Berichten: 7

Re: Ruimtekompas

Ik liep vanochtend nog eens na te denken over die tijddilatatie. Het principe is makkelijk de begrijpen maar o zo moeilijk te doorgronden. Maar simpel gezegd voorkomt tijddilatatie dat we sneller reizen dan het licht.

Doordat wij als individuen bewegen ten opzichte van andere individuen betekend dat wij alle in onze eigen tijd leven en dat voor personen die veel bewegen de tijd sneller lijkt te gaan dan voor personen die weinig bewegen (oké we hebben het dan over niet waarneembare hoeveelheden). Hierbij moeten we wel een centrale klok nemen waar we allemaal naar kijken en niet onze polshorloges.

Dan kunnen we hierop doorgaan en concluderen dat wat voor ons de lichtsnelheid is eigenlijk slechts een factor van de lichtsnelheid is voor een object met een andere beweging en de relatie die hiertussen is tijddilatatie.

Als we een schaal maken met 0 tot 1c (lichtsnelheid) is er voor ieder plek op deze schaal een eigen snelheid is waarmee de tijd verstrijkt gezien van de 0 waarbij binnen elke plek de tijd normaal lijkt. Ook heeft elke plek op deze schaal weer een eigen lichtsnelheid gemeten binnen de eigen tijd waarneming. Als je vanuit de ene plek in de andere plek kan kijken op de schaal dan is 1 seconde op 1c een eeuwigheid op 0.

Er zou dan een experiment moeten zijn waarmee de factor in tijddilatatie in de 6 richtingen bij verschillende snelheiden gemeten wordt. Dit zou aan kunnen tonen wat het Michelson en Morley experiment probeerde te bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimtekompas

Dan kunnen we hierop doorgaan en concluderen dat wat voor ons de lichtsnelheid is eigenlijk slechts een factor van de lichtsnelheid is voor een object met een andere beweging en de relatie die hiertussen is tijddilatatie.
neenee, de lichtsnelheid is voor iedereen dezelfde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Ruimtekompas

Het verschil als ze niet gecompenseerd zouden zijn zou 38 microseconden zijn per dag. Dat lijkt weinig maar om een hoge nauwkeurigheid te halen mag de klok niet meer 30 nanoseconden afwijken (en in vergelijking met die 30 nanoseconden is 38 microseconden gigantisch).
http://www.kennislink.nl/web/show?id=106069 (Hier staat dan in het kort hoe dat komt.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 7

Re: Ruimtekompas

Ja Eendavid dat principe begrijp ik. Maar omdat tussen objecten die ten opzichte van elkaar bewegen tijddilatatie optreed is binnen beide objecten de snelheid van het licht wel gelijk maar de snelheid die wordt waargenomen van een object binnen een ander object is dit dan toch anders. Wanneer ik een ruimteschip voorbij zie komen met 0.5c en ik kijk vanuit mijn positie op een klok binnen dit passerende ruimteschip hoe snel tikken de secondes dan. Is deze gelijk aan mijn seconde of gaan deze langzamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimtekompas

van een object binnen een ander object is dit dan toch anders.
Bedoel je dat je afstanden in je eigen stelsel meet, en tijden in het bewegend stelsel? dat is natuurlijk niet de snelheid van 'een object binnen een ander object'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ruimtekompas

Wanneer ik een ruimteschip voorbij zie komen met 0.5c en ik kijk vanuit mijn positie op een klok binnen dit passerende ruimteschip hoe snel tikken de secondes dan. Is deze gelijk aan mijn seconde of gaan deze langzamer.
hier niet netjes op 0,5c, maar dan toch het principe:

links kijken aardbewoner en ruimtevaarder (bijvoorbeeld tijdens het aftellen voor een lancering) naar een stilstaande fotonenklok in een raket:
tijd.png
tijd.png (15.07 KiB) 971 keer bekeken
een foton stuitert met de lichtsnelheid op en neer tussen twee platen. Ik zie een foton met een snelheid v ( hier lichtsnelheid c) op en neer stuiteren, ik meet de weg (s) die het foton op en neer aflegt, en kan zo de tijd (t) berekenen die het foton nodig heeft:

v= s/t,

dus hier geldt t= s/v =s/c .

Neem voor het gemak eens aan dat dat oplevert dat het foton er 4 femtoseconden (ik noem maar wat) over doet om op en weer helemaal neer te stuiteren. Aardbewoner én ruimtevaarder staan stil t.o.v. de klok, ze berekenen dezelfde tijd.

We starten de raket, en een tijdje later komt het ruimtetuig met enorme snelheid langsvliegen. Aardbewoner kijkt weer vanaf de aarde naar dat foton in die langsvliegende klok. Aardbewoner ziet dat foton nu een veel grotere afstand afleggen. Het sommetje t=s/c moet dus wel opleveren dat aardbewoner niet 4 fs maar bijvoorbeeld 7 fs vindt.

De ruimtevaarder in de raket merkt daar niks van. Ten opzichte van hem is die stuiterafstand niet veranderd.

Dus: in het ruimtetuig zijn er nog maar 4 fs voorbij. Voor de aardbewoner al 7 fs. De klok in het ruimtetuig loopt langzamer. Als dit zo vele jaren doorgaat is aardbewoner al oud en versleten, en de ruimtevaarder nog maar net aan zijn midlife-crisis toe....... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Ruimtekompas

Nee, dat bedoel ik niet. Laten we een voorbeeld uit de minicursus nemen. De tweelingbroer die op reis gaat naar een ster op 50 lichtjaren afstand. Terug komend op aarde is de tweelingbroer die met een snelheid die grenst aan de lichtsnelheid heeft gereisd 0.7 jaar ouder geworden. Voor de mensen op aarde heeft zijn reis 100 jaar geduurd. Zowel op de aarde als in het ruimteschip is ondanks de snelheid van het ruimteschip de lichtsnelheid gewoon 1c.

Wanneer je vanaf de aarde zou kunnen volgen wat er op het ruimteschip plaatsvindt dan zou alles daar langzaam verlopen en wanneer vanuit het ruimteschip de activiteiten aarde gevolgd zouden kunnen worden zou alles heel snel gaan lijkt mij. Als je vanuit de aarde op de klok van het ruimteschip zou kijken zie je de tijd langzamer verlopen en omgekeerd zou je wanneer je vanuit het ruimteschip op een klok op de aarde zou kijken de tijd veel sneller zien verstrijken.

Oké we lanceren een ruimteschip dat zich beweegt van de aarde met 0.7c. Binnen in het ruimteschip verloopt alles normaal buiten dat de tijd langzamer verstrijkt dan op de aarde. Als we hier de lichtsnelheid meten is deze gewoon 1c waarbij we aanteken dat dit wel gemeten worden aan de hand van het tijdsverloop in het ruimteschip dat langzamer is dan het tijdsverloop op aarde. Maar even zo goed de ruimtevaarder meet gewoon 1c.

Volgende. We lanceren vanuit het ruimtevaartuig een ruimtesonde met 0.7c. Dan zal het zo zijn dat deze 0.7c gemeten is vanaf het lanceren ruimtevaartuig en niet vanaf de aarde. Dit kan ook gewoon omdat we met tijddilatatie te maken hebben. De sonde zal gezien vanaf de aarde niet met 1.4c reizen maar 0.91c en wanneer deze sonde weer iets lanceert gaat het verhaal weer opnieuw in. Het draait dus om het punt vanaf waar je observeert.

Berichten: 7

Re: Ruimtekompas

Jan mijn antwoord is bedoeld voor Eendavid. Ik ben het geheel met je eens en wat je schrijft is ook het antwoord op mijn vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimtekompas

Alles wat je schrijft is correct, op 1 punt na
Als je vanuit de aarde op de klok van het ruimteschip zou kijken zie je de tijd langzamer verlopen en omgekeerd zou je wanneer je vanuit het ruimteschip op een klok op de aarde zou kijken de tijd veel sneller zien verstrijken.
Je zou wanneer je in het niet versnellend ruimteschip zit de tijd op aarde ook trager zien vertstrijken (de aarde beweegt namelijk tov jou met een snelheid 0.7c). Wanneer het ruimteschip begint te vertragen (om terug te keren), dan blijkt de tijd weergegeven op de klok op aarde zeer snel te stijgen. Dat wordt hier uitgewerkt. Het topic staat wel vol fouten die achteraf gecorrigeerd werden (uiteindelijk zijn we wel tot de correcte oplossing geraakt).

Reageer