Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Wetenschapsjournalist Hans van Maanen maakte in de Volkskrant van zaterdag 27 december zijn overzicht van wetenschappelijke fouten tot blunders: een op aarde afkomende asteroïde, spermakwaliteitsbevorderende soep van Heinz, en de veroordeling van de Vereniging tegen de Kwakzalverij staan in het lijstje. Het kan niet altijd goed zijn...

Lees het volledige artikel (pdf)

Berichten: 379

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

De 4de plaats was echt het grappigst

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

ypsilon schreef:spermakwaliteitsbevorderende soep van Heinz,

Lees het volledige artikel (pdf)
:D Ik vraag me af wat ik nu met mijn jarenlange voorraad Heinz soep moet aanvangen ....... 'k vind ze niet eens lekker.

Iemand soep ????????

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

De 4de plaats was echt het grappigst
De tweede plaats vond ik eigenlijk ook wel geslaagd: ‘Pensionering gaat samen met een significant verhoogde kans op afname van lichaamsbeweging in verband met het werk,’ hoe verzinnen ze het?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

4 is meer een fout van de media, niet van die scholieren.

Ik snap 3 echter niet, de studie was gewoon verkeerd gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Ik snap 3 echter niet, de studie was gewoon verkeerd gedaan?
Blijkbaar zat er methodologisch een en ander niet echt snor, waardoor zware conclusies niet mogelijk waren. De bron staat erbij: R. Varraso e.a.: Prospective study of dietary patterns and chronic obstructive pulmonary disease

among US men. Thorax, september 2007; 62:786-91 (Epub 15 mei 2007)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Men start met 'wat meer westers'. Men eindigt met 'als allen 12 jaar geleden niet meer westers, maar Kretenzisch waren gaan eten dan hadden 7 dokters minder COPD'. Dat betekent dat in hun resultaten een verbluffend klein verschil zit: voeg er 1 Kretenzisch dokter met COPD bij en het resultaat zal omslaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

De 4de plaats was echt het grappigst
Ben ik met je eens pi.gif
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Ik ben blij dat de misser met betrekking die kwakzalfster op de eerste plaats is gekomen. Hoewel ik me afvraag of dat weglaten van de dwangsom echt een blunder is, of een welbewuste actie (een soort schuldigverklaren zonder strafoplegging). Dat kruidenvrouwtje in de wolken dat ze in d'r gelijk werd gesteld, en de Vereniging tegen de Kwakzalverij hoeft geen beroep aan te tekenen. Scheelt weer een hoop zinloze rechtzaken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Net geen eerste werd helaas het onderzoek van Annabelle Slingerland. Zij toonde aan dat mensen na hun pensioen zelden nog naar hun werk fietsen. pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 1.425

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Het artikel over de 10 grootste wetenschappelijke blunders vind ik bijzonder zwak en ik vertrouw de gegevens die ik niet ken uit andere bronnen dan ook niet. Wat betreft 8-lycopeen. In de conclusie van het onderzoek staat helemaal niet dat de kwaliteit van het sperma was toegenomen op zo’n korte termijn. In ander onderzoek zijn overigens wel aanwijzingen te vinden dat lycopeen de vruchtbaarheid bevordert
Lycopeen en mannelijke vruchtbaarheid: Omdat lycopeen in relatief hoge concentraties aanwezig is in de testikels en in spermavloeistof en lagere gehaltes zijn waargenomen bij onvruchtbare mannen werd het volgende onderzoek uitgevoerd. Dertig onvruchtbare mannen, in de leeftijd van 23 tot 45 jaar, kregen 4mg lycopeen per dag. Na drie maanden was het spermagehalte in 66% van de gevallen aanmerkelijk gestegen en bij 53% was de beweeglijkheid van de spermatozoïden met een kwart verbeterd. Zes echtgenotes waren zwanger geworden. (Int Urol Nephrol, 2002; BBC Health)
http://www.vita-send.nl/lycop.htm en http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1211475.stm

6 en 3 zijn erg warrig en niet goed te begrijpen. “de ellende waarin mensen kunnen belanden die uit de klauwen van de dood zijn gered”? maar niet reanimeren dus? En 3 “de helft minder longaandoeningen’ of 7 op 42000 minder door mediterraan dieet?

Wat betreft nummer 1. Ik was juist blij toen ik in de krant las dat de verschrikkelijk onwetenschappelijke en haatdragende vereniging tegen de kwakzalverij bijna failliet ging vanwege het verlies van deze rechtszaak. Als ik hun site bekijk erger ik me mateloos aan de eenzijdige, slechtgefundeerde en ongenuanceerde polemiek.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Wat betreft nummer 1. Ik was juist blij toen ik in de krant las dat de verschrikkelijk onwetenschappelijke en haatdragende vereniging tegen de kwakzalverij bijna failliet ging vanwege het verlies van deze rechtszaak. Als ik hun site bekijk erger ik me mateloos aan de eenzijdige, slechtgefundeerde en ongenuanceerde polemiek.
Ik volg de VtdK nog niet zo lang, maar ik heb nog niet veel gemerkt van wat je hier zegt. Als je ziet hoeveel mensen nog in de vertelsels van homeopathie-, accupunctuur-, aardstralen-, chakra- en aura-, en andere charlatans trappen, vind ik dat een dergelijke vereniging er mag zijn. Ongeacht het feit dat je hun manier van het presenteren van feiten niet goed vind en blij was met de gevolgen van het arrest Sickesz, kun je toch niet anders dan besluiten dat het in se een blunder van formaat was?

Berichten: 1.425

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Van deze rechtszaak weet ik weinig af, noch van Sickesz of haar geneeswijze, maar het zal eerder een mogelijke rechterlijke dwaling zijn dan een wetenschappelijke. Het zal erom gaan welke betekenis de vereniging aan het woord kwakzalver geeft en welke de gebruikelijke betekenis is.

Deze vereniging lijkt in beginsel tegen elke natuurlijke experimentele behandelwijze, zelfs als er reeds dubbelblind onderzoeken met positieve resultaten zijn gemeld in peer-reviewed tijdschriften. Zo schreef men in het verleden zeer negatief over visolie en nu over glucosamine ondanks positieve trials in oa the lancet. De vereniging meldt echter alleen een als zeer negatief gepresenteerd onderzoek dat in feite helemaal niet zo negatief is http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/354/8/795

(minder goed dan het weinig voorgeschreven want mogelijk gevaarlijke en dure maar wel zeer effectieve celebrex)

Verder voert men hetzes op een persoonlijke wijze. Tegen Dr. Gert Schuitemaker van Ortho bijv.
het aantal mensen dat hij mogelijk met zijn handelswaar over de kling heeft gejaagd
Die handelswaar van Plantina was op dat moment een multivitamine, vitamine C tabletten en een probiotica.

In dit interview doet voorzitter Renckens de onzinnige bewering dat alle mogelijke geneeskrachtige plantaardige stoffen reeds lang zijn ontdekt en door farmaceutische bedrijven in geneesmiddelen zijn verwerkt.

http://www.ikonrtv.nl/desmetlive/uitzending.asp?oId=1989#

Hier een artikel over het proefschrift van Renckens.

http://www.stolper.nl/artikelen/Renckens.htm
Renckens kun je zonder overdrijven een fanatiek aanhanger van het geloof in de onbeperkte mogelijkheden van de wetenschap kunnen noemen. Tegelijk is het pijnlijk te zien hoe weinig wetenschappelijk Renckens zelf denkt. Hij die de wetenschap zo hoog in het vaandel draagt, heeft tegelijk zelf die wetenschap een slechte dienst bewezen met dit proefschrift. Het is in de ogen van velen een raadsel hoe deze man heeft kunnen promoveren. Zijn antwoorden op de vragen die hij zichzelf heeft gesteld aan het begin van zijn onderzoek, kwamen niet tot stand door zo objectief mogelijk onderzoek. Die antwoorden stonden al lang vast. De methoden waarvan hij zich bediende, waren willekeurig en werden selectief toegepast. De taal die hij gebruikte, is heftig en denigrerend. Kortom, Renckens voldeed in wetenschappelijk opzicht niet aan de hoge standaard die hij van anderen verwacht. Daarom kwam hij op dwaalwegen die hij anderen verwijt.
In dit interview wordt de simplistische visie van Renckens duidelijk
Daarnaast is het volgens Renckens nodig om strenger te kijken naar gediplomeerde artsen met een hang naar het alternatieve. ,,Zulke artsen mogen eigenlijk niet bestaan'', zegt hij principieel.(-) elke behandeling die werkt wordt er [de reguliere medische zorg]onmiddelijk in opgenomen
http://www.trouw.nl/archief/article371261....es_over_een_kam
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Ik snap die nummer 1 ook niet, laat die arrogante eikels die de wetenschap afschilderen als een ivoren toren met betweters maar eens lekker op de vingers getikt worden.

Maar ook Hans van Maanen laat zo nu en dan een steek vallen, dat zij hem vergeven ik lees zijn artikelen meestal met veel plezier.

Nummer twee is wat mij betreft de winnaar!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 8.614

Re: Top 10 wetenschappelijke missers van 2007

Nummer twee is wat mij betreft de winnaar!
Volmondig mee eens.

Tevens verplaatst naar "WSF Café".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer