Definitie temperatuur

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Definitie temperatuur

Ik weet niet juist in welk subforum ik dit juist moet plaatsen en daarom zet ik het hier, hopelijk is het niet teveel werk voor een moderator indien dit toch niet goed zou staan.

Mijn vraag:

Waarom houden we bij de definitie van temperatuur T alleen rekening met de kinetische energie t.o.v. het massamiddelpunt, en niet met de totale kinetische energie ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Definitie temperatuur

kinetische energie t.o.v. het massamiddelpunt,
Wat versta jij hieronder?
totale kinetische energie
en hieronder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Definitie temperatuur

Wat versta jij hieronder?
De kinetische energie t.o.v. het massamidelpunt definieer ik als de gemiddelde energie van het molecule:
\(<E_{mol}> = \Sigma f_E \cdot \frac{k \cdot T}{2} \)
met k de Boltzmann constante.
en hieronder?
De totale kinetische energie van een stelsel van deeltjes defineer ik als volgt:
\( E_{k,st}= E_{k,M} + E_{k,mol} \)
Dit is dus de som van de kinetische energie van het massamiddelpunt v.h stelsel + de kinetische energie van het molecule (beweging van de molecullen relatief t.o.v. het massacentrum).

De kinetische energie van de molecullen is de som van de kinetische vibratie, rotatie en translatie energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Definitie temperatuur

Ik heb het antwoord gevonden denk ik, het is wel niet echt een volledige verklaring dus ik zal het maar gewoon moeten aannemen denk ik.

Wikipedia zegt:
Temperature in gases

For an ideal gas the kinetic theory of gases uses statistical mechanics to relate the temperature to the average kinetic energy of the atoms in the system. This average energy is independent of particle mass, which seems counter-intuitive to many people. Temperature is related only to the average kinetic energy of the particles in a gas - each particle has its own energy which may or may not correspond to the average; the distribution of energies (and thus speeds) of the particles in any gas are given by the Maxwell-Boltzmann distribution. The temperature of an ideal gas is related to its average kinetic energy via the equation

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Definitie temperatuur

This average energy is independent of particle mass.........
:D huh??

½mv² ?? en de broertjes hiervan??

Op je oorspronkelijke vraag heb ik trouwens nog steeds geen eenduidig antwoord, maar dat komt vooral omdat ik je terminologie niet goed snap.

deze bijvoorbeeld
de kinetische energie van het massamiddelpunt v.h stelsel
zoals ik die lees is die van geen belang. Als ik met mijn ruimteraket sneller en sneller ga zie ik de temperatuur toch niet oplopen?

deze
De kinetische energie van de moleculen is de som van de kinetische vibratie, rotatie en translatie energie.
meen ik dan weer wél als kloppend te mogen beschouwen. Mits je die translatie-energie beschouwt t.o.v. dat massamiddelpunt van dat stelsel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Definitie temperatuur

@Ruben01: Maar wikipedia heeft het hier alleen over gassen, niet over de temperatuur van vloeistoffen of vaste stoffen...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Definitie temperatuur

½mv² ?? en de broertjes hiervan??
Dit impliceert dat, in een gas van eventueel verschillende stoffen in evenwicht, deeltjes met hoger massa trager bewegen.

@Ruben: temperatuur is een maat voor (bijvoorbeeld) de stochastische snelheden, niet voor een globale snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Definitie temperatuur

Jan van de Velde schreef: :D huh??

½mv² ?? en de broertjes hiervan??
ik snap hem al, wat een lullige verwoording in dat wiki-lemma. Wat bedoeld wordt is dat voor twee verschillende gassen van dezelfde temperatuur ½mvrms² gelijk is, m.a.w. grotere massa, lagere vrms
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Definitie temperatuur

ik snap hem al, wat een lullige verwoording in dat wiki-lemma.
:D als klintersaas dit leest moet je naar daar om het beter te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Definitie temperatuur

Dit impliceert dat, in een gas van eventueel verschillende stoffen in evenwicht, deeltjes met hoger massa trager bewegen.
Inderdaad, zo had ik het ook begrepen.
@Ruben: temperatuur is een maat voor (bijvoorbeeld) de stochastische snelheden, niet voor een globale snelheid.
Ik snap het !

Bedankt voor de hulp allemaal :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Definitie temperatuur

Bedoel je met
Waarom houden we bij de definitie van temperatuur T alleen rekening met de kinetische energie t.o.v. het massamiddelpunt, en niet met de totale kinetische energie ?
het volgende? Sluit een beschuitbus af en ga er mee lopen.

Is de temperatuur van de lucht in de bus nu hoger dan wanneer je stilstaat?

Het gas heeft immers extra kinetische energie door de wandeling.

Het massamiddelpunt van de lucht in de bus valt vrijwel samen met het massamiddelpunt van de bus.

Bewegend en stilstaand is de temperatuur in de bus hetzelfde.

Kennelijk wordt de temperatuur alleen en uitsluitend bepaald door de thermische beweging en niet door de collectieve translatie.

Reageer