Springen naar inhoud

[fysica] stromingsleer

• Log in om te kunnen reageren

rvdp

rvdp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 11:25

Twee open reservoirs zijn door een leiding verbonden. Bepaal:
a) De stroomsnelheden in doorsneden 1,2 en 3
b) De drukhoogte in doorsneden 1,2 en 3

Volgens Bernouilli geldt voor de stroomsnelheid in elke tussenliggende doorsnede:

p/(rho*g) + v≤/(2*g) + h = H0 met p de effectieve druk

Mijn vraag is hoe ik die p uit de gegevens kan bepalen. Daaruit kan dan de snelheid berekend worden en de drukhoogte (= p/(rho*g))

Bijgevoegde miniaturen

• fluido.JPG

Veranderd door rvdp, 05 januari 2008 - 11:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2008 - 12:06

Bijv bij vat nul:

LaTeX

en LaTeX
Quitters never win and winners never quit.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2008 - 12:26

Er is ook wrijvingsweerstand. Het verschil tussen H0 en H4 is 10 m en dat is het wrijvingsverlies t.g.v. de stroming door de schuine buis met twee verschillende diameters. Hoeveel wrijvingsverlies er tussen punten 0 en 1, en tussen punten 1 en 2, en tussen punten 2 en 3, en tussen punten 3 en 4 is valt niet op te lossen met alleen de vermelde gegevens on dus valt er ook niets zinnigs te zeggen over de drukken op punten 1 , 2 en 3.
Hydrogen economy is a Hype.

rvdp

rvdp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 12:37

Maar hoe wordt die effectieve druk dan berekend in de punten 1,2 en 3? Want die heb ik nodig om de overeenkomstige snelheden te bepalen...

Aangezien er nisk vermeld is over wrijving veronderstel ik dat die als onbestaande wordt beschouwd, puur theoretische oefening dus...

Veranderd door rvdp, 05 januari 2008 - 12:38

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2008 - 12:47

Aangezien er nisk vermeld is over wrijving veronderstel ik dat die als onbestaande wordt beschouwd, puur theoretische oefening dus...

Oja? en hoe verklaar jij dan het verschil van 10 meter tussen H0 en H4 ? Voor het verband tussen die twee punten geldt toch ook Bernouilli?
Als je zonder wrijvingsverlies Bernouilli gebruikt tussen punten 0 en 2 vindt je voor snelheid in 2 een ander antwoord dan wanneer je Bernouilli gebruikt tussen punten 4 en 2. (zelfde verhaal voor punten 1 en 3).
Hydrogen economy is a Hype.

rvdp

rvdp

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 12:52

Dan begrijp ik het nut van de oefening niet... staat nochtans zo vermeld in de cursus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures