[fysica] stromingsleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

[fysica] stromingsleer

Twee open reservoirs zijn door een leiding verbonden. Bepaal:

a) De stroomsnelheden in doorsneden 1,2 en 3

b) De drukhoogte in doorsneden 1,2 en 3

Volgens Bernouilli geldt voor de stroomsnelheid in elke tussenliggende doorsnede:

p/(rho*g) + v²/(2*g) + h = H0 met p de effectieve druk

Mijn vraag is hoe ik die p uit de gegevens kan bepalen. Daaruit kan dan de snelheid berekend worden en de drukhoogte (= p/(rho*g))
Bijlagen
fluido.JPG
fluido.JPG (23.47 KiB) 164 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: [fysica] stromingsleer

Bijv bij vat nul:
\( p_0 - p_a = \rho g \Delta h = 1000 \cdot 9.81 \cdot (20-8) =1,17\ bar \)
en
\( z_0 = 8 m \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [fysica] stromingsleer

Er is ook wrijvingsweerstand. Het verschil tussen H0 en H4 is 10 m en dat is het wrijvingsverlies t.g.v. de stroming door de schuine buis met twee verschillende diameters. Hoeveel wrijvingsverlies er tussen punten 0 en 1, en tussen punten 1 en 2, en tussen punten 2 en 3, en tussen punten 3 en 4 is valt niet op te lossen met alleen de vermelde gegevens on dus valt er ook niets zinnigs te zeggen over de drukken op punten 1 , 2 en 3.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 43

Re: [fysica] stromingsleer

Maar hoe wordt die effectieve druk dan berekend in de punten 1,2 en 3? Want die heb ik nodig om de overeenkomstige snelheden te bepalen...

Aangezien er nisk vermeld is over wrijving veronderstel ik dat die als onbestaande wordt beschouwd, puur theoretische oefening dus...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [fysica] stromingsleer

Aangezien er nisk vermeld is over wrijving veronderstel ik dat die als onbestaande wordt beschouwd, puur theoretische oefening dus...
Oja? en hoe verklaar jij dan het verschil van 10 meter tussen H0 en H4 ? Voor het verband tussen die twee punten geldt toch ook Bernouilli?

Als je zonder wrijvingsverlies Bernouilli gebruikt tussen punten 0 en 2 vindt je voor snelheid in 2 een ander antwoord dan wanneer je Bernouilli gebruikt tussen punten 4 en 2. (zelfde verhaal voor punten 1 en 3).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 43

Re: [fysica] stromingsleer

Dan begrijp ik het nut van de oefening niet... staat nochtans zo vermeld in de cursus.

Reageer