Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Welke factoren bepalen de lichaamstemperatuur? Zijn dat alleen metabolische routes die energie genereren? Of komen er ook andere facetten bij kijken?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Spieractiviteit genereert ook warmte (vandaar bij extreme kou het rillen). Ergens in je hersenen zit een regulatiecentrum dat de temperatuur in de gaten houdt. Als deze gaat afwijken ontstaan er activiteiten om dat te corrigeren. Dit kan ook koorts veroorzaken: bij een infectie gaat de 'thermostaat' een paar graadjes hoger.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Dat het lichaam zich aanpast bij fluctuaties kan iedereen ervaren. Maar wat zijn de biofysische aanpassingen aan onderkoeling e.d.?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Hier heb ik in mijn studie biologie wel eens college over gehad, maar moet eerlijk zeggen dat het diep is weggezakt... Ik kan me iets herinneren over eiwitten in dierlijke cellen die als een soort antivries werken, en nu ik eens zoek op het www vind ik dat het iets met de hoeveelheid suikers te maken heeft. Meer kan ik er even niet over zeggen.
We did not inherit the earth from our ancestors, we borrow it from our children

Berichten: 32

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Dieren die zich kunnen laten invriezen - als je dit bedoelt met onderkoelen - produceren chemische stoffen die het vormen van kristallen tegengaan. Op zich is invriezen niet zo schadelijk. Maar wanneer het water in de cellen gaat kristalliseren, dan kunnen deze kristallen met hun scherpe hoeken het celmembraan doorprikken. Bij het ontdooien vloeit alle celmaterie uit de cel ... en het is op dat niveau dat deze dieren aanpassingen hebben ondergaan: namelijk kristalgroei van water tegengaan.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Berichten: 704

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Spieractiviteit genereert ook warmte (vandaar bij extreme kou het rillen). Ergens in je hersenen zit een regulatiecentrum dat de temperatuur in de gaten houdt. Als deze gaat afwijken ontstaan er activiteiten om dat te corrigeren. Dit kan ook koorts veroorzaken: bij een infectie gaat de 'thermostaat' een paar graadjes hoger.
de anteriore en posteriore hypothalamus zijn de warmteproductie/verlis-centra die reagenren op een te hoge/te lage kerntemperatuur.

dat rillen van je spieren bij een extreem lage temperatuur wordt veroorzaakt door een somatomotorische en branchiomotorische output (klappertanden) uit de hypothalamus

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

Nu we weten dat het de hypothalamus verantwoordelijk is voor de temperatuur-aanpassingen en deze waar neemt, rijst de volgende vraag. Wat is de biochemische werking in de cellen van de hypothalamus? Worden bepaalde conformaties van eiwitten bewerkstelligd waardoor ze actief en functioneel worden? Of komen er meerdere andere mogelijke factoren bij kijken?

Van de hypothalamus is bekend dat deze ook zorgt voor de waterhuishouding en deze door middel van secretie van hormonen deze reguleerd. Mogelijk spelen hormonen dan ook een rol bij de temperatuur-regulatie.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 704

Re: Wat bepaalt de lichaamstemperatuur van 37 graden?

je metabolisme gaat omhoog/omlaag --> dus een sympatische innervatie en dua afgifte van adrenaline door de bijnieren.

en ja: de hypothalamus geeft een releasingfactor af aan de eminentia mediana van de neurohypofyse, waardoor de adenohypofyse het thyreotroop hormoon produceert. De schildklier gaat dan thyroxine producren. Hierdoor gaat het metabolisme omhoog en stijgt de kerntemperatuur.

bij een te hoge kerntemperatuur geeft de hypothalamus een thyreotroop inhibitingfactor af.

Reageer