[elektriciteit] capaciteit bij condensatoren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[elektriciteit] capaciteit bij condensatoren

Hey,

ik zit wat verveeld met volgende, de capaciteit van een condensator kun je vergroten door ofwel de oppervlakte van je platen te vergroten, een grotere isolator als diëlektricum te gebruiken of de afstand tussen de platen te verkleinen, en het is nu net dat laatste wat me stoort..

Hoe komt het dat de capaciteit van een condensator omgekeerd evenredig is met de afstand tussen de platen? Is dit omdat er dan een grotere veldsterkte onstaat? Of ben ik hier totaal de mist in?

Na wat zoekwerk denk ik dat die wet van Gauss er voor veel tussen zit maar ik snap die wet niet dus daar ben'k ook niet veel mee. Ik hoop dat jullie me hier wat verder kunnen helpen :D

Thx,

Ray
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [elektriciteit] capaciteit bij condensatoren

Stel: een vlakkeplaat condensator met een lading +Q op de positieve plaat ,en een lading -Q op de negatieve plaat . Het oppervlak van de plaat is A ,en de afstand tussen de platen is d. Nu is de oppervlakteladingsdichtheid ( sigma) gelijk aan +Q/A. ( opde binnenkant van de positieve plaat). en gelijk aan -Q/A op de binnenkant van de negatieve plaat.

De elektrische veldsterkte E is:
\(E=\frac{\sigma}{\epsilon_{0}}\)
voor een condensator met lucht of vacuum tussen de platen.

Als je de afstand d tussen de platen 2x zo klein maakt, dan blijft de elektrische veldsterkte onveranderd.

Maar het spanningsverschil tussen de platen wordt 2x zo klein. De formule U=E.d geldt voor een vlakkeplaat condensator.

Dus als d 2 keer zo klein , dan ook U 2 keer zo klein . Nu is de capaciteit C van een vlakkeplaat condensator gedefinieerd als:
\(C=\frac{Q}{U}\)
De Q blijft onveranderd. Maar als U 2x zo klein, dan C 2 x zo groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [elektriciteit] capaciteit bij condensatoren

aha aan de hand van de formules snap ik het nu

dus de capaciteit wordt groter doordat een kleiner potentiaal verschil de polarisatie trager doet verlopen? Of ben ik hier mis? Hoe groter de lading hoe groter de capaciteit maar hoe komt het dan dat als de spanning verlaagd de capaciteit ook groter wordt?

alvast bedankt!

Ray
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [elektriciteit] capaciteit bij condensatoren

Per definitie geldt:
\(C=\frac{Q}{U}\)
met Q is de lading van 1 plaat en U is spanningsverschil tussen de platen.
\(Q=D.A=\epsilon_{0}.E.A\)
\(U=E.d\)
\(C=\frac{\epsilon_{0}.E.A}{E.d}=\frac{\epsilon_{0}.A}{d}\)

Reageer