Springen naar inhoud

[wiskunde] breuk vereenvoudigen tot andere breuk

• Log in om te kunnen reageren

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2008 - 01:18

Beste forumleden,

eigenlijk schaam ik me wat voor het plaatsen van dit vraagje, maar ik kom er niet aan uit. Mijn oplossing komt overeen met een vd 5 mogelijke oplossingen (De vraag is een meerkeuzevraag.), dus ik denk dat ik het bij het juiste eind heb, alleen zie ik niet hoe ik mijn oplossing verder vereenvoudig.

Het is een vraagje van de Vlaamse Wiskunde Olympiade, ik dacht even een edite van een vorig jaar te hermaken om me alvast voor te bereiden voor die van 16 januari.

Driehoek ABC heeft hoeken gelijk aan LaTeX , LaTeX en LaTeX met hoekpunten A, B, en C. [CD] is de binnenbissectrice van de rechte hoek LaTeX . Verhouding LaTeX is:

Volgens mij is het correcte antwoord B; LaTeX . Daar is mijn uitkomst namelijk aan gelijk. Op zich geen te moeilijk vraagje, alleen zit ik vast met mijn vereenvoudigen in de laatste stap. Het is dan ook alweer een eindje geleden dat ik nog echt zo'n breuken moest vereenvoudigen. Tegenwoordig zou ik tevreden zijn met het resultaat dat ik reeds heb, alleen kan ik dat niet selecteren bij de wiskunde olympiade. Dit heb ik al:

Volgens de sinusregel geldt:

LaTeX

dat wordt dan:

LaTeX

en dat wordt dan weer:

LaTeX

Kan iemand me helpen nog even dat laatste te herleiden tot een vd de vijf mogelijke uitkomsten, ofwel, indien ik verkeerd zit, me even verbeteren.
Alvast bedankt,

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2008 - 01:25

Kan iemand me helpen nog even dat laatste te herleiden tot een vd de vijf mogelijke uitkomsten, ofwel, indien ik verkeerd zit, me even verbeteren.

Je moet nog even vermenigvuldigen met 1 (waarbij je 1 opschrijft als LaTeX ).

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2008 - 01:36

LaTeX .

Dankjewel,

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2008 - 07:57

Je moet nog even vermenigvuldigen met 1 (waarbij je 1 opschrijft als LaTeX

).

Vermenigvuldigen met de toegevoegde tweeterm (zo noemde dat bij ons toch). Ik zet het er nog even bij voor het geval de TS dat ergens zou tegenkomen dan weet hij direct waar het over gaat.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures