Weer eens dobbelstenen...

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 474

Weer eens dobbelstenen...

Hallo,

Ik was net aan het regenwormen (voor degenen die het kennen, kom een keer langs, voor degenen die het niet kennen, het maakte niet uit voor mijn vraag)

je wil met twee dobbelstenen in ieder geval een 6 gooien, dan is deze kans 1/6 + 1/6 = 1/3 toch?

Nu wil je met twee dobbelstenen in ieder geval 1 of 2 of 3 gooien dat is dan 3/6 + 3/6 = 6/6....

iets klopt er niet... Of is kansbereking niet consequent?

MVG

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 7.068

Re: Weer eens dobbelstenen...

je wil met twee dobbelstenen in ieder geval een 6 gooien, dan is deze kans 1/6 + 1/6 = 1/3 toch?
Nee. Pak een papiertje met ruitjes papier. Zet de getallen 1 t/m 6 naast elkaar. Zet ze ook onder elkaar zodat er een tabel van 6x6 ontstaat. Zet nu op de 6-rij en 6-kolom kruisjes. Hoeveel hokjes heb je nu aangekruist? En hoeveel hokjes zijn er in totaal?
Nu wil je met twee dobbelstenen in ieder geval 1 of 2 of 3 gooien dat is dan 3/6 + 3/6 = 6/6....
Probeer dezelfde techniek als hierboven eens...
iets klopt er niet... Of is kansbereking niet consequent?
Dat je dat eerste opmerkt vind ik goed... dat tweede daarentegen... :D

Berichten: 45

Re: Weer eens dobbelstenen...

de kans dat je met een dobbelsteen 1,2 of 3 gooit is 1/2. De kans dat ze allebei 1,2 of 3 zijn is 1/2*1/2 dus 1/4. Eigenlijk kan je het vereenvoudigen tot: ik gooi met twee munten (kop=1..3, munt=4..6). De kans om twee maal kop te gooien is 1/4, dat maakt dat tabelletje iets eenvoudiger.

Reageer