Elektrostatica proefje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Elektrostatica proefje

Hallo,

Ik zit in 3VWO, en ik kreeg bij Natuurkunde de opdracht om een proefje te doen over elekrostatica. Ik heb er zelf een tijdje over nagedacht, maar ik kon vrij weinig bedenken. Ook is het niet de bedoeling om het heel ingewikkeld te maken.

Hebben jullie een idee voor mij? Graag simpel houden..

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrostatica proefje

Hier staan al 2 mogelijk proefjes.

Berichten: 2

Re: Elektrostatica proefje

Ja, dat had ik al gelezen. Helaas word de eerst genoemde al door iemand uit m'n klas gedaan, en de tweede is te ingewikkeld. De stof voor verhoudingen van zwaartekracht en elektrostatische kracht hebben we nog niet behandelt.

Iemand nog een ander idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektrostatica proefje

Ik kan niet helemaal goed volgen welke je klasgenoot al doet, en welke jij te ingewikkeld vindt.

Is die proef met zout en suiker te ingewikkeld vanwege die krachtverhoudingen?

Elke VWO-3er kan toch snappen dat de aarde met zwaartekracht naar beneden trekt? Als een zoutkorreltje dan omhoogspringt naar de ballon is er blijkbaar een kracht omhoog die sterker is dan die zwaartekracht. Daar hoef je echt niet aan te gaan rekenen. Een suikerkorrel is dan gewoon ....-tig keer zo zwaar als een zoutkorreltje, de zwaartekracht dus ook ....tig keer zo sterk, en om dat is die aantrekkende kracht niet groot genoeg.

Aan hoofdstuk 1 en 2 van de microcursus krachten samenstellen heb je genoeg:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=41633

wil je laten zien hoe dat met die ladingen werkt? Heb je een beamer en een computer met internet in het lokaal? Laat dan deze applet eens zien:

http://ephysics.physics.ucla.edu/balloon/HTML/balloon.htm

wrijf de ballon over de trui en sleep hem dan naar de muur. Dan zie je dat de negatieve lading op de ballon de negatieve ladingen van de muur daar dieper induwt. De oopervlakte van de muur krijgt daardoor een positieve lading, en omdat tegengestelde ladingen elkaar aantrekken trekt de muur de ballon aan.

Met die ballon en die zoutkorreltjes gebeurt precies dát. Alleen omdat de zoutkorreltjes veel kleiner zijn dan de ballon gaan nu de zoutkorreltjes naar de ballon toe, ipv de ballon naar de muur.

Élk proefje met elektrostatica werkt op basis van elkaar tegenwerkende krachten. Neem de elektroscoop

Afbeelding

De zwaartekracht trekt de blaadjes naar omlaag tot ze beide verticaal hangen, breng er lading naar toe en de elektrostatische kracht duwt ze uit elkaar.

Of een geladen voorwerp in de buurt van een waterstraal:

Afbeelding

De waterstraal wil gewoon recht naar beneden (zwaartekracht) maar de elektrostatische kracht geeft hem een afwijking. Dit werkt een tikje ingewikkelder. Watermoleculen zelf zijn niet evenwichtig geladen, aan de kant van het O-atoom zijn ze een beetje negatief, aan de kant van de H-atomen een beetje positief. In de buurt van een negatief geladen voorwerp zullen de watermoleculen dus voornamelijk met de waterstofatomen richting de negatieve lading gaan hangen: Hier kun je virtueel spelen met een negatieve lading in de buurt van een watermolecuul:

http://www.colorado.edu/physics/2000/micro...r_rotates2.html

Zo worden de watermoleculen allemaal richting die negatieve lading getrokken. Maar ook hier weer zorgt de zwaartekracht, en de samenhangende krachten tussen de watermoleculen in de straal, ervoor dat de straal alleen maar afgebogen wordt.

Zoals je ziet, ál die proefjes, wát je ook verzint, hebben een uitleg met krachten nodig. Maar dat hoef je niet uit te rekenen, uitleg als "groter dan en kleiner dan" is meer dan voldoende.

Ook visueel leuk:
  • een gewreven ballon en verscheurde papiersnippertjes.
  • twee gewreven ballonnen
  • een gewreven ballon en twee gewreven glazen staven. Met een beetje evenwichtskunst kun je de ballon d.m.v. de staven optillen zonder hem aan te raken.
  • een stukje heftiger, als de TOA een goede vandegraafgenerator heeft, en er iemand met lang en niet te dik haar in de klas zit:
  • Afbeelding
Kortom, keus zat. En hoever je met je uitleg wil gaan kun je altijd zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer