Frequentie-schommelingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

Frequentie-schommelingen

Als er een belangrijke productie-eenheid van elektrische energie (bv een kerncentrale) wegvalt, daalt de frequentie lichtjes. Kan men dat probleem verhelpen en de frequentie toch constant houden op 50 Hz?

Een even grote productie-eenheid inschakelen zou natuurlijk helpen, maar ik zoek naar andere oplossingen.

Alvast bedankt,

fil

Berichten: 7.068

Re: Frequentie-schommelingen

Als er een belangrijke productie-eenheid van elektrische energie (bv een kerncentrale) wegvalt, daalt de frequentie lichtjes.
Kun je hier bewijs voor aandragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Frequentie-schommelingen

@filemod,

Zit jij toevallig in je derde jaar burgerlijk en ben je het vak elektrische energie en aandrijvingen aan het studeren?

Berichten: 27

Re: Frequentie-schommelingen

Nee, dat kan ik niet bewijzen en ik zou ook niet weten hoe dit komt. Maar ik ben er wel 100% zeker van dat het zo is. De schommelingen zijn wel heel klein(in België: een uitval van een centrale met 1500 MW zorgt voor een daling van 0,05 Hz)

En ja, ik ben het vak elektrisch energie en aandrijvingen aan het studeren pi.gif

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie-schommelingen

Als een productieeenheid uitvalt dan wordt plotseling de balans tussen vraag en aanbod verstoord. Er is een energietekort, en dat tekort wordt in eerste instantie geput uit de kinetische energie van alle aangesloten draaiende machines. Dus daalt het toerental, en daarmee de frequentie.

Dat wordt overigens snel gecompenseerd, omdat alle andere productieeenheden als gevolg van de frequentiedaling de stoomklep iets verder opentrekken. Dat is de z.g. primaire regeling.

Het omgekeerde kan overigens ook gebeuren. Als een zeer grote afnemer, b.v. een aluminiumsmelter, plotseling wegvalt, dan loopt de frequentie kortstondig op.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Frequentie-schommelingen

Zou op zo'n ogenblik ook geen waterkrachtcentrale ingeschakeld worden...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Frequentie-schommelingen

Inderdaad, waterkrachtcentrales veroorzaken ook dat soort verschijnselen.

Er zijn waterkrachtcentrales die overdag elektriciteit opwekken door water van een bovenmeer naar een ondermeer te laten stromen. Als het 's nachts wat rustiger is schakelen ze om en pompen (op energie uit andere centrales) weer water terug van het ondermeer naar het bovenmeer.

Op de momenten van omschakelen van opwekbedrijf naar pompbedrijf en andersom ontstaan schommelingen in de frequentie die op de registraties duidelijk te zien zijn.

Reageer