Springen naar inhoud

Ammoniak-productie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

echidna

    echidna


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2008 - 17:51

twee mogelijke manieren om syngas te produceren om uiteindelijk ammoniak aan te maken is via steam-reforming en via partiŽle oxidatie

nu deze eerste werkt enkel met methaan en voor de tweede kan je eender welke brandstof gebruiken
waarom dit echter zo is, snap ik niet goed
heeft dit te maken met de moeilijkere zuivering van componenten bij steam-reforming (partiŽle oxidatie gebruikt immers stikstofwas waardoor alles makkelijk ineens verwijderd wordt)
of heeft het eerder te maken met de ongunstigere c-H verhouding bij zwaardere componenten (maar dit zou dan toch ook het geval zijn bij partiŽle oxidatie)

En waarom mag je bij partiŽle oxidatie enkel zuivere zuurstof toevoegen en niet gewoon lucht?
is dit omdat je anders schadelijke stikstofoxiden vormt? maar waarom zouden deze niet gevormd worden bij steam-reforming want daar voeg je toch ook gewone lucht toe

ik hoop dat iemand me het verschil tussen beide methodes wat beter kan uitleggen, want nu haal ik blijkbaar alles dooreen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 januari 2008 - 18:31

nu deze eerste werkt enkel met methaan ...

Nee hoor, steam reforming werkt ook met LPG of naphtha.
Steam reforming gebruikt een katalysator en werkt daardoor bij veel lagere temperatuur gewerkt wordt dan partial oxidation wat geen katalysator gebruikt. Het gebruik van de katalysator beperkt de toepassing van brandstoffen. Zwaardere koolwaterstoffen zouden koolafzetting op de kat veroorzaken en erin aanwezige verontreinigingen vergiftigen de kat.

En waarom mag je bij partiŽle oxidatie enkel zuivere zuurstof toevoegen en niet gewoon lucht?

De voornaamste reden is dat al die stikstof in de lucht tot ~1500 oC opgewarmd zou moeten worden wat ten koste zou gaan van extra brandstofverbruik. Bovendien krijg je dan een veel groter volume syngas (en dus grotere apparatuur) met heel veel stikstof erin. Het kost minder energie en minder inverstering om zuivere (nou ja, 95 - 98 %) zuurstof te maken en te gebruiken.

.... waarom zouden deze niet gevormd worden bij steam-reforming want daar voeg je toch ook gewone lucht toe ...

Nee hoor, bij steam reforming wordt geen lucht (of zuurstof) toegevoegd maar alleen stoom. Wel wordt het fornuis waarin het proces plaatsvindt gestookt met gas en lucht maar dat gaat gewoon de schoorsteen uit en komt niet in contact met kat of syngas.
Hydrogen economy is a Hype.

#3

echidna

    echidna


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2008 - 21:05

Nee hoor, bij steam reforming wordt geen lucht (of zuurstof) toegevoegd maar alleen stoom. Wel wordt het fornuis waarin het proces plaatsvindt gestookt met gas en lucht maar dat gaat gewoon de schoorsteen uit en komt niet in contact met kat of syngas.


bij de secundaire reforming wordt toch wel lucht toegevoegd aan het mengsel en wordt de zuurstof opgebrand zodat stikstof overblijft?

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 januari 2008 - 21:34

Die na de steam reformer geplaatste secundaire reformer is een autothermal reformer met een katalysator en werkt inderdaad met lucht (of eventueel met verrijkte lucht of zuivere zuurstof, afhankelijk van de toepassing van het syngas).
Hydrogen economy is a Hype.

#5

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2008 - 23:27

De voornaamste reden is dat al die stikstof in de lucht tot ~1500 oC opgewarmd zou moeten worden wat ten koste zou gaan van extra brandstofverbruik. Bovendien krijg je dan een veel groter volume syngas (en dus grotere apparatuur) met heel veel stikstof erin. Het kost minder energie en minder inverstering om zuivere (nou ja, 95 - 98 %) zuurstof te maken en te gebruiken.



Is het ook niet een kwestie van molfracties? In lucht met 20% zuurstof is de partieeldruk een stuk lager dan met zuiver zuurstof; de reacties gaan langzamer, evenwichten liggen minder gunstig, etc.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures