Paar vragen in teletubbietaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 976

Paar vragen in teletubbietaal

Ik probeer natuurkundige wetten in mijn eigen denken te begrijpen. Een bepaalde misvatting die ik veel zie is dat mensen denken dat de tijd beinvloedbaar is. Ik weet niet of er een wiskundige definitie is voor tijd, maar als die er is, is die denk ik net zo constant als de lichtsnelheid.

Ik verbeeld me dat op de volgende manier. Stel dat er iemand is die blokjes energie op een vuur gooit, iedere seconde een. Hierdoor brandt het vuur op een gelijkmatig tempo en geeft constant energie af. Vervolgens komt Einstein en laat het vuur sneller energie afgeven. Hierdoor komt het vuur tijdelijk zonder brandstof te zitten. Als je daarvan de tijd afleest zal je inderdaad een vertekend tijdbeeld zien, maar dat kereltje blijft iedere seconde er blokjes energie opgooien en in eigenlijke zin is er dus geen tijdversnelling, maar energiedoorgaveversnelling.

Wat ik me nu afvraag, hoe heet die energiedoorgaveversnelling?

Volgens mij ontstaat dit fenomeen om het moment dat een te hoge dichtheid is gevormd en er of massa moet bijkomen of energie op een manier moet worden afgevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Paar vragen in teletubbietaal

Tijd is beinvloedbaar door zwaartekracht, als tijd een constante is, dan is de lichtsnelheid dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Paar vragen in teletubbietaal

Zwaartekracht is kinetische energie. Met welke berekeing en met welke derde factor kan je uitrekenen hoe de tijd verandert? Of vraag ik nu veel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Paar vragen in teletubbietaal

Zwaartekracht is kinetische energie. Met welke berekeing en met welke derde factor kan je uitrekenen hoe de tijd verandert? Of vraag ik nu veel?
Met de Einstein-vergelijkingen. Kijk maar op google.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Paar vragen in teletubbietaal

als tijd een constante is, dan is de lichtsnelheid dat niet.
Hoe klinkt het verband tussen deze twee?
Kijk maar op google
Ik kan wel gaan zoeken(en dat heb ik ook gedaan), maar ik weet zeker dat ik daar nergens de onmiddelijke verbinding met tijd zal vinden. Min of meer staat dat in je eigen antwoord, namelijk dat het vergelijkingen zijn, maar in dit artikel, http://www.academischeboekengids.nl/abg/do...ikel&id=371, benadrukken ze de activiteit van de deelnemer. Ik weet dus niet waar natuurkundigen naar verwijzen als ze stellen dat de tijd verbuigt, maar in ieder geval niet naar de eigenlijke tijd. Het moet dus een afgebeelde tijd zijn en niet de natuurlijke tijd.

Mijn vragen zijn nu: Waarvan is die afbeelding van tijd een afbeelding van?

Met welke formule kan ik bereken hoe tijd verbuigt? Is het iets met energie en impuls?

Wat is de wetenschappelijke naam voor wat ik: energiedoorgaveversnelling noem?

Berichten: 7.068

Re: Paar vragen in teletubbietaal

Met welke formule kan ik bereken hoe tijd verbuigt?
zie Tijddilatatie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Paar vragen in teletubbietaal

Met welke formule kan ik bereken hoe tijd verbuigt? Is het iets met energie en impuls?
Zoals ik al zei: met de einsteinvergelijkingen. Daarin staat in het rechterlid de energie-impuls tensor, die de energie en impulsdichtheid voorsteld. In het linkterlid staan de riccitensor en de ricciscalar die de kromming van de tijd-ruimte aangeven.

Maar om dit echt te begrijpen zul je je er veel meer in moeten verdiepen. Niet iets wat je effetjes doet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_field_equations
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Paar vragen in teletubbietaal

zie Tijddilatatie
Bedankt, ik dacht even dat ik hier vond wat ik bedoelde, namelijk dat gelijktijdigheid relatief is. Ik denk dat als je t en t0bij elkaar optelt je een absolute tijd zou moeten krijgen, maar de tweelingenparadox http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingparadox gooit roet in het eten voor mij, omdat ik daaruit haal dat niet alle tijddilatatie omgekeerd evenredig is ivm inertriaalstelsels?

De link van Math-E-Mad-X naar Einsteins veld vergelijkingen bevat te veel symbolen die niet ken. Ik weet bv niet wat de ricci tensor uitdrukt. Een bepaalde spanning waarschijnlijk.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat er een onervaarbare tijd is die onveranderlijk is. Ik vind het nog steeds klinken alsof tijdvertraging is: roepen dat je horloge langzamer loopt en dat dan de tijd ook maar langzamer zou moeten gaan, omdat je dat zo ervaart. Ik vind gewoon niet dat tijd de lading uitdrukt van het proces van vertraging en ik probeer nu te ontdekken of dat aan mijn gebrek aan kennis ligt of aan de benoeming van bepaapde fenomenen. Ik ga ervanuit dat de wiskunde goed is, de formule van tijddilatatie kan ik goed begrijpen, misschien is het goed van de t in de formule e.t.f.m. te maken wat dan staat voor ervaren tijd in fysieke momenten.

Reageer