Levertraan

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 165

Levertraan

Levertraan, vreemd genoeg, als ik aan mensen in mijn omgeving vraag wat ze ervan vinden, krijg ik allemaal reacties van het dat het ongelooflijk smerig spul is en dat ze zelfs van een theelepeltje levertraan al braakneigingen krijgen. Het schijnt als vitaminetablet vervanger te hebben gediend ongeveer twintig tot dertig jaar geleden. Na wat rond te hebben gesnuffeld naar dit spul blijkt het vol te zitten met vitamine A en D en omega 3 vetzuren.

Volgens wikipedia is het gemaakt van de lever van haai en kabeljauwachtige vissen. Dierlijke vetten dus (onverzadigt). Nu wordt er beweert dat dierlijke vetten ongezonder zijn dan plantaardige vetten.

Mijn vraag is of levertraan daadwerkelijk erg gezond is, en welke (als er die zijn) ongezonde elementen het bevat. Ohja, en is de smaak werkelijk echt verschrikkelijk?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Levertraan

Therapeutic uses

Cod liver oil is widely taken to ease the pain and joint stiffness associated with arthritis,[1] but has also been clinically proven to have a positive effect on heart,[2][3] bone,[4] and brain,[5] as well as helping to nourish skin,[6] hair, and nails.

Cod liver oil and fish oil are similar, but cod liver oil has much higher levels of vitamins A and D. Many adults don't meet the RDA for Vitamin D.[7][8][9][10]

In 2005, a study by researchers at the University of California found that Vitamin D may lower the risk of developing different types of cancers, halving the chances of getting breast, ovarian, and colon cancers.[11]

Use of cod liver oil during pregnancy is associated with lower risk of Type I diabetes in the offspring.[12] This effect was found only in mothers taking cod liver oil, not in mothers taking multivitamin supplements. Cod liver oil taken by nursing mothers improves the breast milk by increasing the amount of fatty acids, which promotes brain development, and the amount of vitamin A, which helps prevent infections, but the level of vitamin D is unchanged.



Adverse effects


Because cod liver oil has a very high level of Vitamin A, it is possible to exceed the Recommended Dietary Allowance (RDA) of vitamin A. Vitamin A accumulates in body fat, and can reach harmful levels sufficient to cause hypervitaminosis A.

It is impossible to obtain therapeutic amounts of the fatty acids EPA and DHA from cod liver oil without exceeding the RDA for vitamin A.[citation needed]

A high intake of cod liver oil by pregnant women is associated with a nearly five-fold increased risk of gestational hypertension,[13] although this study did not control for mercury, which can be present in harmful amounts in fish and which is another cause of hypertension.[14]

Some urge caution when taking cod liver oil and other fish-based supplements since they may contain elevated levels of toxins such as mercury and PCBs increasingly found in fish. Some supplement companies regularly test cod liver oil for purity, while others do not.
Bron engelse wikipedia. Zie ook de referenties onderaan.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 12.262

Re: Levertraan

Levertraan bevat natuurlijk wel gezonden componenten, maar ik vraag me af of het tegenwoordig nog een erg goed supplement is. Vitamines A en D zijn bijvoorbeeld op de markt als eenvoudige tabletjes die vrijwel niets kosten, dat was in het verleden anders. Iets soortgelijks geldt ook voor onverzadigde vetzuren, die ook als supplement in capsules te koop zijn zonder nare smaak, en met kwaliteitscontroles op vervuilingen.

Ik vermoed dat het als supplement gewoon is ingehaald door de techniek - iets voor de geschiedenisboeken tot halverwege de 20e eeuw?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Levertraan

levertraan <=> cod-liver oil

Soms kan het Nederlands toch mooi zijn pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levertraan

TheGreaterGood schreef:Na wat rond te hebben gesnuffeld naar dit spul blijkt het vol te zitten met vitamine A en D en omega 3 vetzuren.

Volgens wikipedia is het gemaakt van de lever van haai en kabeljauwachtige vissen. Dierlijke vetten dus (onverzadigt). Nu wordt er beweert dat dierlijke vetten ongezonder zijn dan plantaardige vetten.
Je stelt misschien twee tegengestelde zaken, namelijk dat levertraan omega 3 vetzuren bevat en dat het onverzadigd is. Omega 3 vetzuren zijn een bepaald type onverzadigde vetzuren, daarmee is al meteen duidelijk dat levertraan in elk geval niet helemaal verzadigd is.

Een product is nooit gezond, hooguit ongezond (en dan nog). Een dieet van uitsluitend broccoli is zeer ongezond, maar broccoli is uitstekend in een gezonde eetstijl op te nemen. Dat geldt ook voor levertraan, het kan een goede aanvulling zijn en daarmee kan het prima passen in een gezonde eetstijl. Ik heb het niet zo lang geleden eens geprobeerd, mijn grootouders gebruiken het nog steeds. Lekker zou ik het niet kunnen noemen, vet en vissig. Maar echt vies vond ik het ook niet.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: Levertraan

Hallo, een later reactie weliswaar maar wellicht heb je er nog wat aan.

Omtrent OMEGA vetzuren en de werkzame stof Squaleen die gewonnen wordt uit (vroeger walvissen maar tegenwoordig uit de niet beschermde diersoort) diepzeehaaien, kun je ook vinden op: http://www.sciencenutritions.nl. Zij leveren capsules die tegenwoordig niet meer vies smaken en/of ruiken maar wel alle goede (zelfs verbeterde) eigenschappen hebben van de ouderwetse levertraan. Mijn conclusie is in elk geval dat het werkt als voedingssupplement. Het is op natuurlijke basis ipv een chemisch supplement. Squaleen is zelfs een lichaamseigen stof die je tot ca. je 30 a 40'ste levensjaar zelf aanmaakt daarna bijna niet meer. Het bevorderd (bij regelmatig en dagelijkse inname) de algehele gesteldheid positief. het werkt preventief tegen tal van klachten. Het is geen geneesmiddel maar kan wel degelijk bepaalde ziektesymptomen remmen en/of vertragen.

Berichten: 1

Re: Levertraan

Levertraan is volgens mij niet verouderd. Het is een relatief licht bewerkte bron van voeding.

Het probleem met visolie capsules en andere supplementen is, dat ze sterk bewerkt (verhit, bestraald, vervuild met 'hulpstoffen') zijn. Deze verminderen de voedingswaarde enorm.

Vooral als de producenten de bekende Big Pharma jongens zijn, die hebben een beroerde reputatie, niet alleen op het gebied van supplementen.

Hoogwaardige supplementen zijn altijd zo dicht mogelijk bij de bron, met minimale verwerking. Levertraan is duidelijk minder bewerkt dan de capsules en daarom nog steeds een belangrijk hulpmiddel.

De problemen zijn tweeledig. In de eerste plaats de smaak. Ik ken wel meer mensen die het één keer proberen, op het ergste zijn voorbereid en dan het wel mee vinden vallen. Maar iedere dag een teelepel, geloof me, dan is het niet lekker.

Maar; neus dicht, snel doorslikken, lippen afvegen en naspoelen met water en het gaat best.

Het andere probleem is irritanter: levertraan wordt gewonnen uit levers van behoorlijk grote vissen, die hoog op de voedselketen staan. Dat betekent dat hun levers sterk verontreinigd zijn met vooral kwik.

Tot zover is het mij nog niet duidelijk geworden welke fabrikanten erin slagen de levertraan onvervuild aan te bieden. En ik vermoed dat het structurele gebruik van vervuilde levertraan wel eens net zo schadelijk zou kunnen zijn als dat het goed doet, maar cijfers heb ik er niet van.

Berichten: 12.262

Re: Levertraan

Het probleem met visolie capsules en andere supplementen is, dat ze sterk bewerkt (verhit, bestraald, vervuild met 'hulpstoffen') zijn. Deze verminderen de voedingswaarde enorm.
Waarop baseer je dit?

Ik zou eerder denken dat de supplementen superieur zijn, omdat bijvoorbeeld nauwkeurig kan worden gecontroleerd hoeveel vitamine A, D of een bepaald onverzadigd vet daarin aanwezig is. Wellicht dat bij de productie een hoop materiaal verloren gaat, maar dat is vanuit werkzaamheidsperspectief geen probleem.

Qua vervuilingen denk ik dat het lastig iets te bepalen voor minder gezuiverde levertraan. Uiteraard zit er vanuit de warenwet best een maximum aan hoeveel vervuiling erin mag zitten, maar je weet nooit hoeveel mensen naar binnen gaan werken - mijn theelepels zijn de jouw niet. Bij capsules kun je nauwkeurig zien of inname van de aanbevolen dosis veiligheidsgrenzen zal overschrijden.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: Levertraan

Ik vraag me af wat de vitamine-waarde van de geproduceerde levertraan van de ervoor gebruikte kweekvis wel is;

in de moderne visboerderijen in Noorwegen worden duizenden vissen in een zeer beperkte ruimte gehouden en aangezien dat ook levende wezens zijn,ontstaat er door de grote massa in een te kleine ruimte een enorme stress met dan productie van adrenaline,dat weer contra-acties in het metabolisme van de vis veroorzaakt en hoogswaarschijnlijk ook op de Vit.A-productie door de vislever.

Reageer