Springen naar inhoud

Smeltduur berekenen

• Log in om te kunnen reageren

VTSke

VTSke

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 10:07

Ik had even een vraagje. Kan je berekenen in welke tijdspanne een blok ijs (onregelmatige vorm) zou smelten? We hebben al wat proberen zoeken maar we geraken er niet uit. Iemand die raad weet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 10:19

Voor een onregelmatige vorm kan ik je niet verder helpen, een simulatie programma wel.

VTSke

VTSke

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 10:26

Voor een onregelmatige vorm kan ik je niet verder helpen, een simulatie programma wel.

Welk is dat programma? pi.gif

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 20:38

Je hebt het toch niet toevallig nodig om een Porsche 911 Carrera Coupť te winnen?

Laat ik je alvast ontmoedigen: er spelen ontzettend veel parameters mee, die nooit allemaal meegerekend kunnen worden. Bovendien smelt het Q-ijsblok niet in een gecontroleerde omgeving, maar veranderen temperatuur, wind, luchtvochtigheid en andere belangrijke weersomstandigheden continu.

Zie ook deze topic over de vorige actie met een Q-ijsblok.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 20:41

Je hebt het toch niet toevallig nodig om een Porsche 911 Carrera Coupť te winnen?

Dan ga ik ook even een poging wagen :D .
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 20:43

Ik zou nog maar even wachten met die poging. Alhoewel het een pure gok blijft, vermoed ik dat je meer kans hebt als je langer wacht (tenzij iemand anders hetzelfde antwoord voor jou ga, al is die kans zeer klein).

PS: Wat ik nog vergat te vermelden: het ijsblok hoeft uiteraard niet volledig gesmolten te zijn vooraleer de sleutels vallen. Zie ook de vorige ijsblokactie.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

VTSke

VTSke

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 13:44

Laat ik je alvast ontmoedigen: er spelen ontzettend veel parameters mee, die nooit allemaal meegerekend kunnen worden. Bovendien smelt het Q-ijsblok niet in een gecontroleerde omgeving, maar veranderen temperatuur, wind, luchtvochtigheid en andere belangrijke weersomstandigheden continu.

Zie ook deze topic over de vorige actie met een Q-ijsblok.

Porsche...welke porsche? :D Dat je het niet juist tot op de seconde kan berekenen weet ii, maar je zou toch ergens een indicatie moeten hebben. De gemiddelde maandtemperatuur van de voorbije jaren zijn gekend dus daar kan je je wel op baseren. Ik weet niet of de RV en wind een even grote invloed hebben op het smelten als de temperatuur?

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 14:51

Porsche...welke porsche? ;)

:D :D .

Dat je het niet juist tot op de seconde kan berekenen weet ii, maar je zou toch ergens een indicatie moeten hebben. De gemiddelde maandtemperatuur van de voorbije jaren zijn gekend dus daar kan je je wel op baseren.

Misschien wel maar vanaf de eeuwwisseling volgen de warme zomers en winters elkaar toch wel heel snel op, dus die gegevens zijn niet altijd even correct voor deze winter.

Ik weet niet of de RV en wind een even grote invloed hebben op het smelten als de temperatuur?

Die invloed zal waarschijnlijk niet zo groot zijn als de temperatuur maar als je allemaal die factoren bij elkaar gaat nemen zal dat toch wel een verschil uitmaken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 januari 2008 - 08:14

Kan je berekenen in welke tijdspanne een blok ijs zou smelten?

Doe smeltwater in een joulemeter. Voeg het ijs toe met een warmte-element dat vermogen P heeft.
Toegevoerde warmte = afgestane warmte
vermogen x tijdsduur =smeltwarmte per kg maal aantal kg.
tijdsduur = 334 kJ/kg x aantal kg ijs / vermogen.

Veranderd door thermo1945, 17 januari 2008 - 08:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures