Opladers

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 808

Opladers

Hier op het lab zijn een paar maanden geleden 2 pippet opladers kapot gegaan.

Het was een NiCd-CHARGER Type: FW 5099

Input: 230V~/50Hz/4,3mA/1W

Output: 8,7V/8mA

In de tussentijd hebben we de pippetten opgeladen met een andere oplader:

Charger Type: 5099

Input: 220V~/50Hz/1.4VA

Output: 10.15V/10mA

Ik wil net nieuwe gaan bestellen toen het me opviel dat de output van beide opladers anders is.

Afgelopen maanden is het opladen prima gegaan met de andere oplader.

Mijn vraag is of dit uitmaakt.

Maakt het uit welke ik bij bestel?

Gaat het hogere voltages mijn pippetaccu sneller stuk of gaat het oplader alleen wat sneller?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 12.262

Re: Opladers

Het hangt ervan af of er nog een laadregelaar in de pipet tussen zit, en hoe groot de accu eigenlijk is... normaliter wordt aangenomen dat 1/10e van de capaciteit als laadstroom onbeperkt mag worden aangelegd (dwz druppelladen), dus als die accu's groter zijn dan 100 mAh (of er nog een regelaar tussen zit) is er niets aan de hand.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opladers

Je bedoelt die opladers die je met een stekkertje onderin je pipetboy steekt voor opladen? Ik heb uit nieuwsgierigheid even gekeken en we hebben hier 3 verschillende liggen! Van output 9V, 10.15V en zelfs 15V en volgens mij gebruiken we het allemaal door elkaar..... en er is er nog nooit een ontploft ofzo.

Edit: Ik zie dat dat bij jou dus ook al maanden goed gaat, dus dan heb ik verder geen zinnig antwoord op je vraag, sorry.

Staat er niet iets over op de website van de leverancier?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Opladers

Het zijn inderdaad die opladers voor de pipetboy.
Het hangt ervan af of er nog een laadregelaar in de pipet tussen zit, en hoe groot de accu eigenlijk is... normaliter wordt aangenomen dat 1/10e van de capaciteit als laadstroom onbeperkt mag worden aangelegd (dwz druppelladen), dus als die accu's groter zijn dan 100 mAh (of er nog een regelaar tussen zit) is er niets aan de hand.
Ik begrijp hier niet zo heel veel van.

Ik denk niet dat er een laadregelaar tussen zit. Het is een vrij simpel systeem gewoon een paar draadjes naar de accu.

De Accu's zijn Ni-MH 9V, 150mAh.

Laden: 14h 14mA

Snel laden: 7h 28mA

Maar als ik het goed begrijp is er niks aan de hand en kan ik gewoon nemen wat ik wil.

Bedankt voor de hulp.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer