[scheikunde] densiteit probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

[scheikunde] densiteit probleem

U bent gestrand in een Afrikaans brousse-dispensarium zonder geijkt glaswerk en u moet een geconcentreerde maar

nauwkeurig gedoseerde oplossing van 4M KCl bereiden. U beschikt over zuiver water (densiteit bij 36°C =

0,994352) en zuiver KCl (densiteit bij 36°C = 1,50023). U vond wel een analytische balans en het is broeierig heet

(36°C). U gaat daarom best als volgt te werk.

A. U brengt een brok van 22,366 g KCl in een gereinigde, droge confituurpot en voegt daar 59,759g water aan toe.

B. U brengt een brok van 223,66 g KCl in een oud maar gespoeld en droog wijnflesje van driekwart liter en vult dit

aan met water tot het net niet overloopt.

C. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa

van de fles met precies 497,18 g is toegenomen.

D. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa

van de fles met precies 500,00 g is toegenomen.

Ik heb deze vraag al een paar keer proberen op te lossen, maar ik weet nooit goed goe deze vraag te maken. Ik denk dat ik altijd fout zit met die densiteit. Als ik weet hoe met die densiteit te rekenen zou het me misschien wel lukken. Kan iemand me aub helpen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Misschien nog even bij vermelden dat het juiste antwoord A zou moeten zijn.

Ik ben dit niet zeker, daar ik er niet in slaag om de oefening op te lossen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 220

Re: [scheikunde] densiteit probleem

wel,

ja weet dat de molaire massa van KCl = 74,6 g/mol

dan weet je dat bij antwoord A 22,366 g KCl 0,3 mol KCl voorstelt en een volume(dichtheid gegeven) aanneemt van 14,9 cm^3

dan het volume van 59,759g water is (dichtheid ook gegeven) 60,1 cm^3

wel dan is n=0,3 mol en Vtot= 75cm^3 daaruit bereken je makkelijk de concentratie

(= 4M volgens mijn berekeningen)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Ok, ik denk dat ik het heb.

Hartelijk dank in ieder geval.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 220

Re: [scheikunde] densiteit probleem

die densiteit staat er in gram per kubieke centimeter en als je dus een massa hebt kan je het volume van die massa daarmee dus berekenen. volume is massa/densiteit

wist je waarschijnlijk al maar beter teveel posten dan te weinig

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Zeer bedankt voor de uitleg.

Nu snap ik de oefening perfect, maar ik was naar goede gewoontje weer veel te ver aan het zoeken. Met formules die hier niets mee te maken hebben. Maar nu lukt het dus. Bedankt !
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Het is een slechte opgave. Je moet er kennelijk vanuit gaan dat het totale volume gelijk is aan het volume van het water + het volume van het KCl, en dat is in werkelijkheid zeker niet het geval.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Mja, het is een oefening uit een vorig examen. Lijkt me wel een goeie oefening voor het examen overmorgen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] densiteit probleem

Het is een slechte opgave. Je moet er kennelijk vanuit gaan dat het totale volume gelijk is aan het volume van het water + het volume van het KCl, en dat is in werkelijkheid zeker niet het geval.


Inderdaad, of desnoods aannemen dat het oplossen van KCl uberhaupt geen volumeverhoging in het water tot gevolg heeft. Beide aannames zijn dusdaning fout dat het geen zin heeft deze oefening tot 2 of meer significante cijfers te gaan uitwerken.
Victory through technology

Reageer