Springen naar inhoud

Stereochemie

• Log in om te kunnen reageren

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 15:15

Na het hoofdstuk over stereochemie al eens bekeken te hebben, heb ik enkele begrippen op een rijtje gezet om eens te kijken of ik het wel goed door heb (gelieve te verbeteren waar het verkeerd is):

constitutioneel isomeer: dezelfde molecuulformule maar anders verbonden aan elkaar (vb. methoxymethaan en ethaanalcohol)

conformationeel isomeer: dezelfde molecuulformule, hetzelfde verbonden aan elkaar maar alleen anders ďgedraaidĒ (vb. staggered en eclipsed)

Wat zijn dan configurationele isomeren?

enantiomeren: spiegelbeeldisomeren (2 isomeren die een spiegelbeeld van mekaar zijn) die mekaar niet bedekken

diastereo-isomeren: stereo-isomeren die geen spiegelbeelden van mekaar zijn

2 isomeren die een spiegelbeeld van mekaar zijn en mekaar wel bedekken, is dat dan een mesovorm?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2008 - 18:49

[quote name='Mendelevium' post='381452' date='7 January 2008, 15:15']Wat zijn dan configurationele isomeren?[/quote]
Zie Bericht bekijken
2 isomeren die een spiegelbeeld van mekaar zijn en mekaar wel bedekken, is dat dan een mesovorm?[/quote]
Ik weet niet goed wat je met bovenstaande zin bedoelt, maar zie hier voor de betreffende Wikipediapagina.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 18:56

Ik weet niet goed wat je met bovenstaande zin bedoelt, maar zie hier voor de betreffende Wikipediapagina.

Bedankt, misschien wat moeilijk geformuleerd van mij maar het komt neer op wat ik dacht dat het was.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2008 - 14:29

Hoi, ik heb hier ook nogal moeite mee. Kan iemand me uitleggen hoe je alle stereoisomeren van een molecule vindt? Eerst eens spiegelen, maar hoe vind je de rest?

Alvast bedankt!
Julie

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 11:15

2 isomeren die een spiegelbeeld van mekaar zijn en mekaar wel bedekken, is dat dan een mesovorm?

Klopt !!
Het door Klintersaas aangegeven voorbeeld (link) heeft betrekking op de stof wijnsteenzuur (tartaric acid). Dit molecuul heeft twee asymmetrische koolstofatomen en zou daarom optisch actief kunnen zijn (je verwacht vier stereo-isomeren: DD, LL, DL en LD), maar in twee van deze structuren (DL en LD) is er sprake van een inwendig spiegelvlak (loodrecht op de binding tussen de twee C-atomen in het midden). Hierdoor kun je DL en LD structuren over elkaar heen leggen; ze zijn hetzelfde en zijn daarom niet optisch actief. Gevolg: van wijnsteenzuur bestaan drie stereo-isomeren (DD, LL en DL/LD), waarvan er twee optisch actief zijn (DD en LL).
Misschien kun je ergens een molecuulbouwdoos lenen (op school?), dan wordt het nog duidelijker.
Elektrochemici doen het vol spanning

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures