Springen naar inhoud

[natuurkunde] behoud van impulsmoment

• Log in om te kunnen reageren

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 20:17

Een dunne schijf met massa M en straal R draait om een horizontale as(door het het centrum van de schijf) met hoeksnelheid w.

a) Wat is het impulsmoment --> Ik doe L = I.w = 1/2 M R2 w
b) Er breekt een stukje van de rand van de schijf, zo dat het stukje verticaal omhoog vliegt boven het punt waar het afbrak. Hoe hoog komt het stukje voordat hij weer naar beneden begint te vallen? Ik zou niet weten hoe ik dit aanpak.
c) Wat is de eindhoeksnelheid van de kapotte schijf? Ook hier heb ik geen idee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2008 - 21:30

b) Er breekt een stukje van de rand van de schijf, zo dat het stukje verticaal omhoog vliegt boven het punt waar het afbrak. Hoe hoog komt het stukje voordat hij weer naar beneden begint te vallen? Ik zou niet weten hoe ik dit aanpak.

vergeet even impuls en draaiing, nergens meer voor nodig, en los het op met ½mv²=mgh
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2008 - 22:10

Oke dan zal ik het hier proberen uit te werken

dat stukje heeft snelheid LaTeX op het moment dat het er af vliegt. Dat geeft dan LaTeX = LaTeX

Dus LaTeX = LaTeX

dat moet kloppen lijkt me.

Dan vraag c, kijk als ik weet dat L = 1/2 M R2 w, dan zou ik het volgende denken: M neemt af door het stukje dat er af vliegt, dus w moet toenemen. Maar ik denk eigenlijk dat dit onzin is wat ik zeg

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2008 - 22:28

Ik denk het ook :D .

Die schijf is opgebouwd uit allemaal kleine brokjes met elk hun eigen impulsmoment. Als je al die brokjes als infinitesimaal klein neemt en je telt ze op, dan kom je op die formule ½MR² voor die schijf.

Dat brokje had een impulsmoment. De schijf is dat brokje kwijt en krijgt er niks voor terug. Impulsmoment moet afnemen lijkt me. Maar ja, zonder dat brokje nemen ook M en R² af. Ik vermoed dat er aan ω nks verandert.

I leesbare teksten ;)
Maak je berichten leesbaarder voor je helpers

linksboven je berichtvenster onder de 4e knop (aA) vind je sub- en super scriptknoppen.

Midden onder het venster waarin je je berichten typt vind je de link Speciale tekens
Met simpel kopiëren-plakken van de codes kun je dingen typen als:

H2O-----SO42-------½mv²-------cos θ-------δv/δt------©JvdV------- 4/3:D r³------- :( 35 ≈ 6------ en nog veel meer :(

Veranderd door Jan van de Velde, 07 januari 2008 - 22:30

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 20:35

ja inderdaad, in de uitwerkingen stond ook dat de hoeksnelheid gewoon gelijk bleef. Het is in elk geval wel heel aanneemlijk te zeggen dat de hoeksnelheid gelijk blijft. In de uitwerking staat hier overigens ook geen bewijs voor, ik zal het dan maar aannemen :D

trouwens je kunt het ook wel zien aan de rotatie-energie als je weet dat de totale energie behouden moet blijven

½. I. ω2. Nu wordt de I kleiner en een gedeelte van de energie gaat dus in de kinetische energie(of zwaarte-energie) zitten van het afgebroken stukje(zodat de totale hoeveelheid energie gelijkblijft). Hierdoor kan ω dan toch nog gelijk blijven. Deze berenedering klopt toch ook lijkt me? Maar dan weer kan ik niet aantonen dat ω ook gelijk blijft..

Veranderd door Luuk1, 08 januari 2008 - 20:43

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 21:20

trouwens je kunt het ook wel zien aan de rotatie-energie als je weet dat de totale energie behouden moet blijven

½. I. ω2. Nu wordt de I kleiner en een gedeelte van de energie gaat dus in de kinetische energie(of zwaarte-energie) zitten van het afgebroken stukje(zodat de totale hoeveelheid energie gelijkblijft). Hierdoor kan ω dan toch nog gelijk blijven. Deze berenedering klopt toch ook lijkt me? Maar dan weer kan ik niet aantonen dat ω ook gelijk blijft..

Nja, er valt weinig aan te tonen eigenlijk. Het aantonen zit al besloten in de aanname dat het afgebroken stukje in de richting van de raaklijn begint te bewegen met de baansnelheid van net vóór het afbreken. In principe is er dan geen verschil tussen de situatie net vóór en net na het afbreken. In beide gevallen zijn is de snelheid van elke willekeurige beschouwde puntmassa gelijk.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2008 - 21:50

Geplaatste afbeelding
We beschouwen deze schijf, van binnen hol, omgeven door drie afzonderlijke "wielen" (verschillende kleuren).
schijven.gif
Het totale traagheidsmoment is niets meer dan een optelsommetje van de traagheidsmomenten van de onderdelen, van de groene, de rode en de blauwe holle cilinder.
Ook de bewegingsenergie van het geheel is het optelsommetje van de energieën van de aparte onderdelen.

Nou spat de groene band in stukjes uiteen en vliegt in brokken in het rond. Die bewegingsenergie verdwijnt. Maar het navenante traagheidsmoment ook. Er is geen enkele reden voor de overblijvende banden om van snelheid te veranderen.

voor je brokje: plakken we nu eens 4 kleine blokjes aan massaloze staven, en we draaien de boel rond. Van elk brokje kun je traagheidsmoment en rotatie-energie bepalen.
schijven2.gif
Eén blokje slaat los.............................

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 20:17

Bedankt voor je uitleg, het is me nu duidelijk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures