(scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

(scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

Hoi,

Ik ben eigenlijk helemaal in de war geraakt.

Stel je hebt een aminozuur:

COOH-CHR-NH3

Hoe komt het dat de NH3 positief geladen is ?

Berichten: 4

Re: (scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

de N is positief gelade omdat de N normaal 5elektronen hoort te hebben, hij eeft er hier maar 3. als er elektroden afgaan wordt de N dus positief.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: (scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

de N is positief gelade omdat de N normaal 5elektronen hoort te hebben, hij eeft er hier maar 3. als er elektroden afgaan wordt de N dus positief.
lijkt misschien een detail (hopelijk maakte je een typfout) maar er is wel een groot verschil tussen elektroden en elektronen
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 4

Re: (scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

lijkt misschien een detail (hopelijk maakte je een typfout) maar er is wel een groot verschil tussen elektroden en elektronen


haha, ja, typfout, ik zat nog ff te denken maar ik werk gewoon veel te veel met elektroden op dit moment...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: (scheikunde) positieve ladingen van een zijgroep

N gaat normaal 3 bindingen aan en heeft 1 vrij electronenpaar; in dit geval heeft ie er 4: 1 aan de CHR-groep van het aminozuur, en 3 aan de H'tjes. N heeft dus het vrije electronenpaar moeten gebruiken voor een binding; in plaats van 2 electronen voor zichzelf heeft N die 2 electronen gedeeld, en wordt dus positief geladen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer