Sigma berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

Sigma berekening

Gegeven is: x1=-2, x2=0, x3=3, x4=5, x5=-6

De som is:

1 t/m 5 ( dus van boven naar onder 5, sigma teken, i=1)

en daarnaast staat

x^2 en onderaan de x staat i

Nou heb ik het als volgt berekent:

(-2^2)+(0^2)+(3^2)+(5^2)+(-6^2) dit is dus

-4+0+9+25+-36

Als antwoord heb ik hier nu -6

Echter blijkt dit volgens de antwoorden 74 te moeten zijn. Wie weet wat ik hier fout doe?

Zou iemand mij in duidelijk tussenstappen kunnen uitleggen hoe de som correct is op te lossen?

( ps. Als ik van -4+0+9+25+-36 maak 4+0+9+25+36 dan kom ik wel aan 74 maar wat is dan de reden dat de min tekens vervallen? )

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Sigma berekening

Je moet opletten met haakjes. Als x = -2, dan is x² = (-2)² = (-2)(-2) = 4 en niet -2².

Het zijn kwadraten, het getal staat binnen haakjes. Kwadraten zijn nooit negatief.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Sigma berekening

\(\sum_{i=1}^5 {(x_{i})}^2=x_{1}^2+x_{2}^2+x_{3}^2+x_{4}^2+x_{5}^2=...\)
Nu is: -2 inhet kwadraat gelijk aan +4 en niet -4

-6 kwadraat is +36 , en niet -36

Berichten: 8.614

Re: Sigma berekening

Je fout zit inderdaad in de mintekens. Je moet de bewerking x2 uitvoeren, maar je vergeet blijkbaar dat het eventuele minteken óók bij die x-waarde hoort en dus tussen haakjes moet staan.

-22 is namelijk iets heel anders dan (-2)2.

Bij de vorm zonder haakjes staat de exponent enkel bij de 2 en doe je in feite 22 = 4. Daar staat dan nog een minteken voor, waardoor het antwoord -4 wordt.

Bij de vorm met haakjes staat de exponent bij -2 en doe je in feite (-2)2 = (-2).(-2) = 4. Wanneer je twee negatieve getallen met elkaar vermenigvuldigt is het antwoord een positief getal!

EDIT: aadkr was sneller.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 62

Re: Sigma berekening

Dank jullie beide, het is mij nu geheel duidelijk.

Reageer