[scheikunde] evenwichtreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[scheikunde] evenwichtreacties

Hallo,

ik kom niet echt goed uit bij de volgende opgave:

Waterstoffluoride kookt bij 293K (p=p0). In waterstoffluoridedamp van T = 293 en p=p0 stelt zich het volgende evenwicht in:
\((HF)_6(g) \leftrightarrow 6 HF (g)\)
De dichtheid van het gasmengsel van
\((HF)_6(g)\)
en HF (g) bedraagt bij deze omstandigheden
\( 4,8 g dm^{-3}\)
. Onder dezelfde omstandigheden is het volume van 1,00 mol gas
\(24,0 dm^{-3}\)
a) Laat met een berekening zien welke van de soorten moleculen,
\((HF)_6\)
of HF, het meeste voorkomt in het gasmengsel.

Ik deed zo: 4,8 maal 24 = 115,2 gram. Dat is de massa van het hele gas mengsel, maar ik weet niet meer hoe ik verder ga.

Ik denk zelf dat het 6 HF is want er zitten er 6x zoveel toch?

Dank u voor uw hulp.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] evenwichtreacties

\((HF)_6(g) \leftrightarrow 6 HF (g)\)
Ik snap niet hoe je bij de notering van de beginstoffen komt... Een cijfer rechtsonder het symbool geeft aan dat het alleen op dat symbool slaat. Zodra de stof waar het op slaat tussen haakjes staat, dan geld dat alleen voor alles wat binnen die haakjes staat. Maar dat is alleen nodig als er nog een derde atoomsoort (of meerdere) aanwezig is. Maar nu staat er voor de pijl eigenlijk dat er 6x een HF-molecuul is en na de pijl 6x een HF-molecuul.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] evenwichtreacties

In de gasfase vormt HF hexameren; vandaar (HF)6. Dat is in evenwicht met HF als losse moleculen.

De notatie klopt dus. Nu nog doorkrijgen wat de consequentie ervan is.

Een hexameer gedraagt zich als 1 molecuul. 1 mol (HF)6 neemt dus net zoveel volume in als 1 mol HF of om het even welk ander gas. Als het gas alleen uit (HF)6 zou bestaan zou het 6 keer zoveel wegen als wanneer het alleen uit HF bestaat.

Door die 2 getallen met elkaar te vermenigvuldigen vind je niet de massa van het gasmengsel. Het ene getal heeft immers als eenheid g/l; het andere geeft aan hoeveel liter 1 mol inneemt en heeft dus als eenheid l/mol. Als je die met elkaar vermenigvuldigt komt er dus iets uit met als eenheid g/mol. Een soort van molmassa dus.

Die is 115,2 g/mol. Reken nu eens uit wat de molmassa van HF is, en wat de molmassa is van (HF)6. Aan de hand daarvan kun je beredeneren welk deel van het mengsel bestaat uit HF, en welk deel uit (HF)6.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [scheikunde] evenwichtreacties

Wacht even, ik doe het nu...
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer