Uitgeoefende druk af te leiden uit snelheidscomponenten?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Uitgeoefende druk af te leiden uit snelheidscomponenten?

Is het mogelijk met behulp van onderstaande gegevens, uit te rekenen welke druk op een voorwerp wordt uitgeoefend zodat het over de rand van een plat dak wordt geblazen 15 meter naar beneden valt, daarbij horizontaal 4 meter overbrugt (afstand gerekend vanaf de dakrand) voor het op de grond terecht komt?

Ik zou graag weten hoe groot de windsnelheid moet zijn geweest om deze horizontale beweging van het voorwerp te veroorzaken. Ik neem aan dat ik niet mag beginnen met het bepalen van de tijd en de snelheid waarmee het voorwerp bij een vrije val op de grond terecht zou komen. resp. via de formules snelheid=v=√2gh en tijd=s=0,5*g*t2 .

Hoe pak ik deze berekening aan?

Voorwerp

gewicht: 16 kg

afmetingen: 60 x 60 x 10 cm

luchtdichtheid: 1,225 kg/m3 (temperatuur: 13 graden Celcius)

15 meter boven NAP

g = 9,81 m/s2

Hoogte (h) van val: 15 meter

horizontale afstand tot dakrand bij landing: 4 meter

Wie kan me op weg helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Uitgeoefende druk af te leiden uit snelheidscomponenten?

De eerste stap die je moet doen bij zo'n opdracht is het voorwerp waarmee je te maken hebt vrijmaken en alle krachten die inwerken op dat voorwerp hierop aanduiden.

Je kan daar best een tekening van maken en het is altijd handig dat je deze hier zou plaatsen, zo kunnen we je makkelijker verderhelpen.

@Moderator die hier voorbijkomt: ik denk dat deze topic beter in het huiswerkforum past.

Berichten: 4.502

Re: Uitgeoefende druk af te leiden uit snelheidscomponenten?

Enkele waarden:

beaufort benaming kN/m2 winddruk


1-2 zwakke wind 0,0018 - 0,0078

3-4 matige 0,0231 - 0,0496

...

9-10 storm 0,495 -o,678

11-12 orkaan 0,7875-0,91

hoogste meting

den helder 1921 zware ork. 2,53 kN/m2 = 45 m/sec = 162 km/u

hoek v holland 25-11-2005 windstoot 173 km/u

Zie ook NEN 6702 blz. vanaf 75!

Reageer