Windbelasting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Windbelasting

Mij is niet duidelijk welke windvormfactoren moeten worden toegepast bij een gebouw dat aan een zijde geheel open is en waarvan de overige wanden en het platte dak geheel gesloten zijn.

In mijn concreet geval: rechthoekige plattegrond 5x20 m, hoog 5 m waarvan dus een lange zijde van 20 m met een hoogte van 5 m geheel open is.

NEN 6702 art. 8.6.4.4 geeft alleen waarden voor wanden met dominante openingen. Voor mijn gevoel treden er bij een volledig open wand toch andere krachten op.

Berichten: 4.502

Re: Windbelasting

Dat art. wordt op blz 80 nogeens grafisch weergegeven:

en dan zie je binnen een druk van 0,8 (Cpi = interne druk van de wind) en buiten achter een -Cpe( ext.onderdruk) van - 0,4 winddruk en buiten zijvlakken -0,8 winddruk.

Het dakvlak wordt lastiger,het voorste deel = -0,7 W en het achterste deel - 0,4 W en dit vooral van belang bij lichtgewicht daken.de TGB 1972 werkt wel met een wrijvingscoeff. van -0,04 W bij vlakken evenw.W wn hellingen kleiner dan 10 graden.

Ik werkte meestal met een gemiddelde van -0,5W.

Dus bij een wand of dak moet je met uitschakeling van de neg.tekens de totale belasting nemen .Achterwand bijv is

0,8 + 0,4 W= 1,2 W !(druk van binnen en trek van buiten)

Succes!

Reageer