Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

hallo scheikunde vrienden,

Ik ben bezig geweest met het bepalen van het citroenzuur gehalte in citroenzuurtjes, doormiddel van een zuur-base titratie, met natriumhydroxide.

De uitslagen liggen vrij ver van elkaar en kunnen niet terug worden geleid op meetonnoukeurigheden. Natuurlijk is er verschil tussen de waarden vanwege het verschil in gewicht. Maar ook als het zuur per gram berekend zou worden, zijn er grote verschillen tussen de verschillende titraties aanwezig.

Weet iemand iets over mogelijke factoren die de uitslag zouden kunnen beïnvloeden? (bijvoorbeeld door bepaalde stoffen, stofeigenschappen of extra reactie die niet gelijk opvallen?)

Help mij het geheim van de Napoleonsnoepjes te ontcijferen!

groeten, Douwe

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

Wat zit er in napoleonzuurtjes? Al het goed is staat dat op de verpakking. Zonder informatie is het natuurlijk giswerk.

Als er kleurstoffen in zitten is het verder handig te weten of je een pH indicator hebt gebruikt met kleuromslag.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

De uitslagen liggen vrij ver van elkaar en kunnen niet terug worden geleid op meetonnoukeurigheden. Natuurlijk is er verschil tussen de waarden vanwege het verschil in gewicht. Maar ook als het zuur per gram berekend zou worden, zijn er grote verschillen tussen de verschillende titraties aanwezig.


Wat ben je precies aan het meten? Los je iedere keer 1 zuurtje of een deel daarvan op om de hoeveelheid citroenzuur te bepalen? Ik kan me nl zo voorstellen dat dat per snoepje best kan verschillen. Wellicht is het een idee om gewoon een hele zak op te lossen en dan eens te kijken wat er als gemiddelde voor de bulk uitkomt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

Meet je aan verschillende soorten Napoleons?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

hallo,

Wat extra informatie over de proef.

Ik gebruik steeds hetzelfde soort zuurtje. Omdat hier toch enigsinds verschil in gewicht in zit heb ik de zuurtjes eerst gewogen. vervolgens via verwarming de zuurtjes in gedestileerd water opgelost, het zo ontstane zuurmengsel weer afgekoeld en met natriumhydroxide getitreerd. Ik heb hiervoor natuurlijk een ph-indicator gebruikt omdat het gaat om een zuur-base reactie. Deze indicator is: fenoftaleïne. De resultaten van de titratie (de hoeveelheid zuur) heb ik vervolgens gedeeld door het aantal grammen dat de zuurbal woog voor de proef. Op deze mannier krijg je de hoeveelheid zuur per gram, en probeer je verschillen in de uitkomsten door verschil in gewicht te voorkomen.

Ik hoop zo de vragen beantwoord te hebben. Ik kijk uit naar jullie reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

Laat ik voor de gein aannemen dat er alleen citroenzuur als zuur aanwezig is in de zuurtjes en geen bufferende stoffen. Om daar zeker van te zijn moet ik uiteraard zoals gevraag alle ingredienten weten. Citroenzuur is een zwak zuur. Je hebt een pH indicator gebruikt, dat is niet natuurlijk, een pH meter is veel praktischer, maar op zich is fenolftalein in dit geval ook een goede keus, het omslagpunt ligt boven de pH=7.

Als je een andere waarde zou krijgen dan verwacht zouden er legio redenen kunnen zijn, er zijn buffers of basen aanwezig in het snoep (vandaar dat de ingrediënten belangrijk zijn), door de gebruikte kleurstof is het omslagpunt moeilijk afleesbaar (vandaar dat een pH meter praktisch zou zijn) etc.

Maar je hebt een verschil tussen verschillende titraties. Je geberuikt hiervoor dezelfde ballen, methode en hetzelfde loog, dus zijn er maar weinig factoren die een probleem kunnen veroorzaken. Mogelijkheden zijn:

- De ballen zijn niet identiek genoeg, het zuur is niet gelijkmatig verdeeld

- De concentratie van het natronloog is te hoog waardoor het omslagpunt niet goed te bepalen valt
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 57

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

is het mogelijk dat er zuur verloren gegaan is bij het verwarmen? misschien moet je ze fijn stampen en dan oplossing in water zonder of met zo min mogelijk te verwarmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

is het mogelijk dat er zuur verloren gegaan is bij het verwarmen? misschien moet je ze fijn stampen en dan oplossing in water zonder of met zo min mogelijk te verwarmen.


In aanwezigheid van voldoende water zal de temperatuur niet boven de 373 K komen, dat is te laag voor ontleding van citroenzuur. Maar door onvoldoende water of te weinig roeren zou ik me inderdaad kunnen voorstellen dat dat een probleem vormt.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: Het geheim van de napoleon zuurtjes, titratie citroenzuur

beste douwe89,

ik vraag mij af hoeveel verschil er tussen jou titraties zat, ook is het mij niet geheel duidelijk hoe je nou de molariteit van de citroenballen hebt berekend?

de ballen (citroen dan heh :D )

Reageer