Springen naar inhoud

Metingen verrichten aan metaaldetector

• Log in om te kunnen reageren

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 15:11

Hallo...

We hebben een de volgende metaal detector van Velleman gemaakt.
http://www.velleman....t/view/?id=9366
Uiteindelijk hebben wij hem werkende gekregen en daar zijn we erg blij mee. :D

Maar nu willen we dus metingen verichten aan onze detector. Heeft iemand tips wat we allemaal zouden kunnen meten en eventueel verklaren?

We hebben zelf al bedacht dat we de frequentie van het oscilleren kunnen meten.
Wil iemand aub no wat extra tips geven, wat we ermee kunnen en hoe we het precies kunnen doen? Eventueel ook een linkje met wat theorie.

Hartstikke bedankt voor enige hulp! :D
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:
Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

q_at_home

q_at_home

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2008 - 21:50

Hallo...

We hebben een de volgende metaal detector van Velleman gemaakt.
http://www.velleman....t/view/?id=9366
Uiteindelijk hebben wij hem werkende gekregen en daar zijn we erg blij mee. ;)

Maar nu willen we dus metingen verichten aan onze detector. Heeft iemand tips wat we allemaal zouden kunnen meten en eventueel verklaren?

We hebben zelf al bedacht dat we de frequentie van het oscilleren kunnen meten.
Wil iemand aub no wat extra tips geven, wat we ermee kunnen en hoe we het precies kunnen doen? Eventueel ook een linkje met wat theorie.

Hartstikke bedankt voor enige hulp! :D

de velleman metaaldetetor bestaat uit een vrijlopende oscillator welke op de grens van nog net oscilleren wordt gebracht (met behulp van potentiometer RV2 ) , op het moment dat de metaal in de nabijheid van de zoekspoel (L1 enL2) brengt slaat de oscillator af en gaat de led branden.

de oscillator slaat af omdat je energie absorbeert (magnetische verliezen of eddy current verliezen) in het metaal .

dus de frequentie meten is niet echt relevant immers als je daadwerkelijk metaal detecteerd slaat de oscillator af (en is de frequentie dus nul).
je zult eerst wat verstemming van de oscillator meten (de frequentie wijzigt iets) en dan niets meer (oscillaor slaat af).

meer relevant lijkt mij zaken als hoe reageer de metaaldetector op diverse materialen en op welke afstand ?

reactie op bijv ijzer, rvs , messing ., aluminium , kunststoffen .

ik denk dat je nu genoeg weet om verder op wiki of google te kijken, succes

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 11:56

Hartelijk dank, ik ga vanmiddag wer verder kijken.
Nog iemand anders tips? :D
Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 16:52

De metaaldetector hebben wij gemaakt met de gedachte dat het een verkeersdetectie lus is. Die werkt immers ongeveer hetzelfde.

Dat met die verschillende stoffen meten is dus wel mogelijk, maar heeft voor de rest niet heel veel toegevoegde waarde voor het verslag waarbij het over een verkeersdetectielus gaat.

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 21:36

Hier is het schema, ik heb heel erg gezocht, maar ik kom er gewoon niet precies achter hoe het werkt. Dat komt enerzijds doordat het meeste in moeilijk engels is, maar voornamelijk omdat ik het gewoon heel moeilijk vind.

Geplaatste afbeelding

Wat ik weet:
De spoel en de condensator gaan oscilleren. Er komt ook een magnetisch veld rond de spoel.
Als er ijzer in het magnetische veld van de spoel komt, zal de oscillatie stoppen.
Dit zorgt er dan voor dat spanningen veranderen en dat transistoren bepaalde spanningen (of stromen :/ ) gaan doorlaten. Uiteindelijk brand de LED.

Zoals je ziet is dit erg vaag en ik zou het heel erg waarderen als iemand het exacter kan uitleggen.

buz 1 hebben wij trouwens niet in de schakeling

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures