Springen naar inhoud

Fictieve krachten

• Log in om te kunnen reageren

ktesibios

ktesibios

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 16:30

Hoi,

Einstein stelt dat fictieve krachten (coriolis, centrifugaal,..) werkelijke krachten zijn, ten gevolge van versnelling van sterren op oneindig.
Ik denk dat dit eveneens opgaat voor een klassiek inertiaalstelsel. Om het mijzelf voor te stellen beschouwde ik de volgende situatie:
Beschouwen twee vlakken met gelijk constante massadichtheid, gepositioneerd op gelijke afstand van de oorsprong en evenwijdig met het yz-vlak. Laten we nu een deeltje langs de y-as bewegen. Gezien de krachten elkaar cancelen beweegt het deeltje volgens een eenparig rechtlijnige beweging. Als we nu kijken vanuit een roterend assenstelsel dan zien we dat het deeltje in dit stelsel een spiraal beschrijft. De spiraalbeweging kunnen we verklaren doordat roterende massa's een zwaartekracht opleggen die nu niet 0 is.
Mijn vraag is nu of ik een fout gemaakt heb in mijn redenering en ik die sterren op oneindig op een andere manier dien te interpreteren.
Dank u

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2008 - 17:56

Wat is, klassiek, de relevantie van beide vlakken?

ktesibios

ktesibios

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 18:15

In het stilstaand assenstelsel heft de zwaartekracht aan beide kanten op. In het roterend assenstelsel heft de zwaartekracht van de beide vlakken elkaar niet op. Het is dan precies dit niet opheffen dat zou moeten dienst doen om te verklaren waarom de baan van het deeltje in het roterend assenstelsel een spiraal is.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2008 - 18:21

Heb je de vlakken klassiek nodig om deze rechte beweging te veroorzaken? (neen) Wat gebruikt Newton dan om dit recht zijn/gekromd zijn te verklaren? Wat zou voor situatie met en zonder massa gebeuren als Machs principe volledig in AR zou zitten?

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 19:54

Einstein stelt dat fictieve krachten (coriolis, centrifugaal,..) werkelijke krachten zijn, ten gevolge van versnelling van sterren op oneindig.

Waar haal je dat vandaan? Hier heb ik nog nooit van gehoord.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2008 - 22:12

Hij heeft het wat verkeerd geformuleerd. :D

Bedoeld wordt dat dat fictieve krachten door zwaartekracht ontstaan. Laat dat nu toevallig geen kracht meer zijn in AR.

Ktsebios was overigens bijna bij zijn antwoord... Hij beweert dat klassiek de zwaartekracht van beide roterende vlakken mekaar niet opheft. Dit mag hij proberen aantonen, steunend op de Poissonvergelijking (of laat ik het anders zeggen: dit klopt klassiek niet). Ten opzicht van de vlakke ruimte zal het deeltje steeds recht naar boven bewegen, of de vlakken nu roteren of niet. Volgens Machs principe daarentegen klopt wat hij zegt wel: de roterende vlakken creŽren een referentie waartegenover we van rechtdoor of roterend kunnen spreken. Of het in AR klopt is denk ik nog een andere, moeilijke vraag (al was het maar omdat ik nog nooit deze 1-dimensionale potentiaal berekend heb gezien in AR, en geen tijd/zin heb om dat zelf te doen, en het waarschijnlijk weer absurd langdradige berekeningen worden).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures