Octetstructuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Octetstructuur

ik, gymnasiast van 14 jaar, heb laatst geleerd dat elk atoom streeft naar 8 elektronen in zijn tweede schil. mijn vraag is: WAAROM? ik heb google en wikipedia al gebruikt, maar geen van beiden beantwoorden deze vraag.

HELP DEZE NIEUWSGIERIGE JONGEN ALSJEBLIEFT!

Berichten: 379

Re: Octetstructuur

Laatste schil ipv 2de

Trouwens dit lijkt me een axioma

Berichten: 3

Re: Octetstructuur

299792.458 schreef:Laatste schil ipv 2de

Trouwens dit lijkt me een axioma
ok bedankt (de eerste keer dat ik over de schillen leerde was vandaag)

Berichten: 8.614

Re: Octetstructuur

De scheikunde kent m.i. geen axioma's. Er zijn verschillende redenen waarom atomen streven naar de octetstructuur (= edelgasconfiguratie), o.a. omdat dit de meest stabiele elektronenconfiguratie is. Daar zit een heel chemisch verhaal achter, dat iemand anders ongetwijfeld meer eer aan zal doen dan ik.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Octetstructuur

Dit is geen axioma en volgt uit de kwantummechanica. Uit de oplossing van de Schrodingervergelijking volgen discrete energieniveaus met zekere ontaarding (dat is, hoeveel toestanden kunnen deze energietoestanden aannemen). Zo kan je dus snel inzien dat een gesloten schil voordelig is: je hebt de lage energieniveaus maximaal benut (hoewel je wel wat kritiek kan geven op dit besluit).

Je kan nog beter gaan redeneren: uit het Unsold theorema volgt dat gesloten schillen sferisch symmetrische elektronsidstributies hebben. De elektronen bevinden zich dus op maximale afstand van mekaar (wat energetisch gunstig is, gezien de afstotende kracht tussen de elektronen).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Octetstructuur

WAAROM?
Kennelijk is de edelgasconfiguratie de laagste energietoestand voor het atoom als geheel gezien. Dit is in overeenstemming met een algemene natuurregel, namelijk dat elke potentiële energie (die afgeleid is van een kracht; hier de elektrische kracht) naar een minimum streeft.

Berichten: 294

Re: Octetstructuur

eendavid schreef:Dit is geen axioma en volgt uit de kwantummechanica. Uit de oplossing van de Schrodingervergelijking volgen discrete energieniveaus met zekere ontaarding (dat is, hoeveel toestanden kunnen deze energietoestanden aannemen). Zo kan je dus snel inzien dat een gesloten schil voordelig is: je hebt de lage energieniveaus maximaal benut (hoewel je wel wat kritiek kan geven op dit besluit).

Je kan nog beter gaan redeneren: uit het Unsold theorema volgt dat gesloten schillen sferisch symmetrische elektronsidstributies hebben. De elektronen bevinden zich dus op maximale afstand van mekaar (wat energetisch gunstig is, gezien de afstotende kracht tussen de elektronen).
dit is de reden waarom atomen liefst 8 elektronen op hun buitenste schil hebben (op uitzondering van H en He na, dat zal je ook wel zien). Maar ik denk dat dit antwoord redelijk ingewikkeld overkomt voor iemand van 14 jaar... vandaar misschien een beetje meer uitleg...

De reden ligt idd in de kwantummechanica. Binnen de kwantummechanica is de Schrodingervergelijking de belangrijkste vergelijking. Men kan die oplossen en we komen dan dat er verschillende energieNIVEAU's zijn. Om dit te verklaren introduceerde Bohr een bepaald atoommodel: dat heb je wss al gezien, nl dat elektronen in banen rond de kern draaien en dat er niets bestaat tussen die banen. Weljah, elke baan komt eigenlijk overeen met een bepaald energieniveau.

Hetgene eendavid zegt over de sferische symmetrie komt er eigenlijk op neer dat elk niveau volledig bezet wil zijn. Hoe een elektron verdeeld rondom de kern ziet ge op de volgende figuur

Afbeelding

dit klopt niet helemaal met het bohrmodel van hierboven, maar je moet gewoon even aannemen dat een elektron in elk van deze volumes zit. En per volume zitten 2 elektronen (spin up en spin down)

binnen s kunnen 2 elektronen, binnen px kunnen 2 elektronen, net zoals bij py en pz. dus in het totaal heb je 8 elektronen. als die 4 volumes nu "volledig gevuld zijn" (dit betekent: elk twee elektronen hebben) en een elektron zit in de rode kant, de andere in de blauwe kant, dan heb je iets symmetrisch (midden van elk volume valt in realiteit samen, maar dan zie je minder goed wat er gebeurt) en dan zit elk elektron ver van elkaar en heb je weinig afstoting. (2 elektronen hebben dezelfde lading en die stoten elkaar af...). Weinig afstoting betekent dat er weinig energie is en dus dat dit stabiel is.

Als dit hierboven allemaal chinees is, niet aantrekken, geleidelijkaan zul je steeds meer dingen hierover leren en dat zal steeds meer duidelijk worden waarom dat zo is. Het hangt er vanaf hoe goed je dit allemaal wil kennen om te weten waarom het zo is. Een chemist kan er een redelijk eenvoudige redenering aan geven die voor veel mensen voldoende is, maar waarom die redenering klopt, moet je fysica gaan studeren en dan kan je jezelf nog steeds bepaalde vragen stellen.

Reageer